weet iemand wat deze haak is?

hallo, ik vond deze haak onder mijn brievenbus,
als eerste dacht ik dat er geprobeerd was in te breken.
het is ook geen haring van een tent.
dus weet iemand wat deze haak is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Ivana
11 jaar geleden
Verdacht haakje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal wel degelijk geprobeerd zijn om je deur te openen via de brievenbus. Deur op het nachtslot doen dus, als je gaat
slapen, en de deur dubbel op slot draaien als je weggaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hengelen ze via de brieven bus of ze je slot of nog makkelijker het touwtje die er soms aanzit kunnen haken , of dus dat oogje waarmee je het dag slot opent , het heeft bij jou gelukkig niet gewerkt :) maar pas op zet je deur goed op slot .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n haak word voor meerdere dingen gebruikt, zoals al gezegd word voor een prullenbak.
Ik weet niet hoe je woonsituatie is maar zit de brievenbus in de deuren heb je een deur die je dan met zo'n touwtje of zo open zou kunnen maken van buiten als die er aan hangt? Want anders zouden ze de haak daarvoor gebruikt kunnen hebben.

Het beste antwoord

Dit ziet eruit als een zelf gebogen inbrekergereedschap. Ik denk dat doordat de ene kant iets ronder/groter geopend is en je hier goed je vinger door kunt doen om de deur open te trekken. We hadden vroeger vaak een touwtje uit de brievenbus hangen, waardoor iedereen door aan het touwtje te trekken, de deur kon openen.
Uiteraard kan dit tegenwoordig niet meer, maar ik weet nog hoe vroeger de melkman gewoon op deze manier binnenkwam, als mijn moeder niet thuis was en zo kon kijken in de koelkast wat mijn moeder nodig had en hij zette dit dan in de koelkast. Nu niet meer voor te stellen hè? 's Nachts werd het touwtje binnen gehaald, tot op gegeven moment van zo'n soort haakje gebruik werd gemaakt (als je bijv. de sleutel vergeten was) en ook inbrekers het gemak hiervan ontdekten. Het heeft echter lang geduurd voordat het inbrekerstuig hiervan gebruik ging maken, het touwtje heeft hiervoor lang dienst gedaan bij vrijwel onze hele straat en vast ook andere wijken in ons land.
Er zullen best nog veel ouderen zijn die dit touwtje nog steeds hebben hangen, voor het geval ze de sleutel vergeten. Ik denk dat de inbrekers ergens door gestoord of opgeschrikt werden, het hebben laten vallen en hem gesmeerd zijn. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ons zelf gemaakt 'noodhaakje' zag er net zo uit vroeger.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt heel erg op het metalen stangetje dat vaak
aan de achterkant van een klein pedaalemmertje zit.
Dat stangetje verbind het dekseltje dan met de pedaal,
zodat het dekseltje opklapt als je op de pedaal drukt.

Maar vlak onder de brievenbus is wel een rare plek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n haak zie je soms bij een lig bed in de tuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een deurhouder, zo'n stang die aan de muur bevestigt is om de deur vast te houden. In de deur zit vaak een soort ringetje