Kan een petroleumkachel eigenlijk ook op plantaardige olie branden?

De kachelbrandstof voor mijn Valor 525 wordt steeds duurder.
Vandaar dat ik me afvraag of er ook plantaardige olie in kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Het beste antwoord

Bij kachels zonder afvoer naar buiten toe, is het extreem belangrijk, dat je de juiste brandstof gebruikt.
Allereerst moet deze brandstof voldoende vergassen, voldoende warmte geven en er mogen geen giftige stoffen vrij komen tijden de verbranding.
De kachelbrandstof voor de Valor 525 is zo samengesteld dat je optimaal warmte hebt en zo weinig mogelijk giftige rookgassen.
Andere , plantaardige olie, zal wel branden, maar lijkt me erg gevaarlijk wat betreft de giftige rookgassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, maar niet gaan proberen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een onvolledige verbranding, kan koolmonoxide ontstaan, die dodelijk kan zijn, maar op zijn minst hoofdpijn bezorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolmonoxide ontstaat toch bij onvolledige verbranding door zuurstofgebrek? En dat kan dan toch ook bij gebruik van zuivere brandstof?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeker Kees, maar ga je andere brandstof gebruiken dan die er voor bedoeld is, kan dat toch makkelijk gebeuren.
En brandt je kachel niet goed met de juiste brandstof, als hij b.v. roet gaat vormen, kan het natuurlijk ook, daarom ben ik geen voorstander van dit soort kachels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens dat je roetvorming en dergelijke kunt krijgen door verkeerde brandstof maar voor mij is het eerlijk gezegd nieuw dat je bij voldoende toevoer van zuurstof koolmonoxide kunt krijgen. Daar ging mijn vraag over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een onvolledige verbranding komen er schadelijke stoffen vrij, dat er dan alleen koolmonoxide vrijkomt bij een te kort aan zuurstof is me niet bekend, maar je zal best wel gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig brand mijn kacheltje netjes op de kachelbrandstof (isoparaffine). Ik gebruik dezelfde brandstof ook voor mijn petroleumstel. Ik heb wel eens petroleum uit de bouwmarkt gehaald voor dat petroleumstel, maar toen is ie met pan en al naar de schuur verhuisd. Wat stinkt dat zeg! Hoofdpijn kreeg ik ervan. Als het kacheltje aan staat, zorg ik altijd voor voldoende ventilatie. Hij ruikt alleen een beetje bij aansteken en uitdoen. Het is gewoon gezellig en praktisch als bijverwarming en handig om bouillon op te laten trekken....