Asbest gevonden in moederhaard, wat nu?

Sinds dat ik hier woon (inmiddels zo'n 17 jaar) staat in mijn huiskamer een oude moederhaard van de vorige bewoners. Deze werd eerst altijd door een kennis onderhouden maar dit jaar heeft een monteur dat gedaan. Nu meldde hij dat als afdichtingsmateriaal bij het ruitje asbest is gebruikt. Dit wist ik niet eerder omdat ik me er nooit in heb verdiept. Echter ben ik erg geschrokken, want volgens mij is het ook nog eens losgebonden (de vezels komen heel makkelijk los) en ik heb dit ruitje altijd gewoon eruit gehaald en schoongemaakt, en er is door de kennis met een stofzuiger e.d. langs gegaan. Loop ik nu gevaar, want ik word er dus al 17 jaar aan bloot gesteld, en/of wat moet ik doen? De monteur zei alleen dat ik er niet aan mocht komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk Is er helemaal niks aan de hand. Asbest is alleen gevaarlijk als er echt stof/vezels van vrij komen. De kans dat je klachten krijgt is afhankelijk van de mate van blootstelling versus de blootstellingsduur. Dus af en toe een doekje en een stofzuigbeurt lijken mij geen hoge mate van expositie. Doorgaands krijgen mensen 30-40jaar na echte blootstelling klachten. Mocht je het niet vertrouwen zou ik eens langs de huisarts gaan. Voorlopig denk ik dat je met name van de voorgaande media-aandacht nu erg geschrokken bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou als ik jou was eerst een asbestverwijderingsbedrijf bellen voor informatie en advies. en als dat je niet gerust gesteld heeft kan je altijd nog naar je huisarts gaan.