Wat is een goed boek/naslagwerk om (on) gewenste tuinplanten te kunnen determineren?

Zojuist had ik een vraag over een plant die onverwacht in de tuin stond.
Is er een naslagwerk om in te zien over welke planten het dan gaat?

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedankt voor de snelle reacties, Ik heb een idee......... voor het verjaardagscadeau voor mijn vriendin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Rieneke1
11 jaar geleden
dat is uitgenast zeg.....dus jij geeft indirect een cadeau aan jezelf? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou zeg dank je.. ;-) A; Ik ben geen tuinliefhebber, B; We hebben een LAT relatie en zij heeft wel een grote tuin maar heeft een hond en houdt niet van katten........... Ik wel, die over je toetsenbord lopen enzo...... ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
ben jij geen tuinliefhebber? wat ziet ze dan in vredesnaam in jou? :)
maar goed, excuus, ik wil een kattenliefhebber zeker niet voor het hoofd stoten ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)) Ik ben wel lief en neem bloemen voor haar mee en ik probeer haar hond af te leren achter katten aan te gaan.....

Het beste antwoord

Het standaardwerk is Heukels flora van Nederland. Daar staat alles in.

Maar determineren is een vak apart.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heukels is ook online via een determinatiesite te benaderen en sinds kort zelfs via een iPhone app.

Daarnaast heb je de site soortenbank.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. De makers ETI hebben meerdere leuke apps, bijvoorbeeld ook voor veelvoorkomende vogels of kleine dieren die je tegen kan komen in bos en tuin.

Toegevoegd na 8 minuten:
In de afbeeldingen het boek en de app. In de afbeelding van de app zie je meteen het probleem met determineren: je moet de determinatiesleutels begrijpen.

Toegevoegd na 1 uur:
De "plantengids voor onderweg" (zie link) is ook leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ben aan het rondkijken voor het boek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel dit boek het standaardwerk is, denk ik dat je beter af bent met Rieneke's antwoord. De app is wel leuk en ook de soortenbank is een leuke website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt ook voor de toevoeging!

Andere antwoorden (1)

vaak zijn dat wilde planten die aan zijn komen waaien.
erg handig vind ik de wilde planten veldgids van readers digest.
aan de hand van een stappenplan lukt het zo wel de meeste planten te determineren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1,en weer wat geleerd want ik kende het woord niet.
Maarja ,,ik kom van de boerderij.
Rieneke1
11 jaar geleden
ben jaloers op je eef, wilde dat ik dat kon zeggen!:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook jij bedankt Rieneke, ook voor dit boek ben ik aan het rondkijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Wilde+planten+veldgids+natuurliefhebber/search/true/searchType/qck/N/8299/sI/true/sA/300/sc/books_all/index.html