Waarom staat de voorkant/voorpui van een boerderij (vaak) niet parallel aan de weg?

Hier in het Groene Hart staat de voorpui vaak in een hoek van 30 graden op de weg, de 'voortuin' is dan dus niet rechthoekig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
9.4K

Antwoorden (4)

Geluidsoverlast en privacy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Geluidsoverlast en privacy' zijn termen die in de tijd dat ze gebouwd werden nog niet in het woordenboek voorkwamen! Ik twijfel erg aan de juistheid van dit antwoord.
Er zijn meer plaatsen in Nederland waar dat zo is, vooral in Overijssel:

Karakteristiek is het lint van boerderijen met de
kopgevels schuin op de weg. De structuur komt voort
uit een middeleeuwse wijze van ontginnen. Net als
in Vriezenveen staan de boerderijen in een zaagtandstructuur met een hoek die wisselt met de loop van de ontginningsweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, leuk om te lezen, dank je, maar m'n vraag blijft: waarom deze manier? wat was de gedachtengang van de Middeleeuwers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat er toch? Het komt voor uit de middeleeuwse manier van ontginnen, de boerderijen staan in een zaagtandstructuur met een hoek die wisselt met de loop van de ontginningsweg!
Wellicht staat de pui op het zuiden gericht, dat geeft s'winters de meeste warmte door de ramen naar binnen. S' zomers houden de lijlinden de warmte weer tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het groene hart bestaat de bodem veelal uit slap veen. Dan is het verstandig een boerderij recht en midden op een perceel te bouwen, op enige afstand van de slootjes.
Als dan de weg niet haaks op de slootjes loopt, dan staat het huis scheef t.o.v. de weg.