Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb zojuist een rode boktor gevonden in mijn tuin. Is deze ook schadelijk?

Vandaag zal ik een opvallende rode kever in de tuin lopen, en net ontdekte ik er weer een. Ik heb hem gevangen en het blijkt de rode boktor te zijn. Nou hoor je de laatste tijd veel over boktorren in het nieuws, maar is de roodkleurige ook schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
10.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een rode boktor komt eigenlijk alleen voor in een eik.
Klopt dat, heb je een eik in de tuin staan? Anders kan het ook een andere soort zijn. Ze lijken veel op elkaar.

Alleen de larven zijn schadelijk, die eten hout. De volwassen dieren leven van bloemen, stuifmeel en bladeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
De schadelijke boktor die in het nieuws is is de Aziatische. Die is zwart met witte spikkels, en zwart-witte voelsprieten.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik heb geen eik in de tuin staan, maar ik weet heel zeker dat het wel de rode (smal) boktor is.. Maar de rode variant van de boktor is dus niet schadelijk?
Amadea
11 jaar geleden
Een rode smalboktor is weer een andere soort dan de rode boktor. Deze leeft vooral in sparren en dennen. Maar dat maakt verder niet uit, want hij leeft op dezelfde manier als zijn bredere soortgenoot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, wat een prachtig diertje op je foto.
+
Amadea
11 jaar geleden
Weet je wat ik er zo frappant bij vind: ook de gevaarlijke Aziatische tijgermug is zwart-wit. Zou dat toeval of een waarschuwende overeenkomst zijn?
Zo te zien, is dit de smalbok. De larven ervan leven niet in hout, maar in plantenstengels zoal de stengels van sommige distels.
De huisboktor is het beestje, dat erg vraatzuchtig is en in hout leeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding