Mijn broer heeft een rat gezien, wat nu?

Volgens mijn broer liep hij over het aanrecht, mijn broer wou hem vangen dus hij pakte een zak alleen toen was de rat weer weg. Is er kans dat er meer ratten zijn? Kan die ene rat een ziekte hebben overgebracht? Wat is het beste om nu te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

Weet je zeker dat het een rat was en geen huismuis?
Waar één rat (of muis) is zijn er haast altijd meer, en anders komen ze wel.

Je wilt geen ratten en muizen in huis. Voedingswaren goed afsluiten en opbergen tegen knagers, en geen afval laten slingeren.
Het beste tegen ratten en muizen helpt een kat. Anders kun je ook nog vallen zetten en/of gif strooien. Geen gif gebruiken als je een kat hebt of er katten in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijd om een kat aan te schaffen. Dan hebben jullie geen last van die beesten!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dat is nou typisch een reden om GEEN huisdier te nemen. Want zodra de ratten weg zijn, heb je een potentiële asielkat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is er mis mee, als ik vragen mag!?
paulus811
11 jaar geleden
Wat er mis mee is om je kat naar het asiel te brengen nadat de ratten weg zijn? Wil je dat echt weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, slechte ervaring zeker, of alergisch! Heb je liever ratten in huis dan? Want daar gaat het over op deze vraag!
paulus811
11 jaar geleden
Ik ben allergisch voor mensen die huisdieren afdanken aan het asiel. En dat is wat er vaak gebeurd als een dier niet voor het plezier in huis wordt gehaald, maar om een andere reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik snap het en ben met je eens. En vandaar dus mijn antwoord. Je haalt en kat uit asiel en die behalve dat muizen tegengaat ook veel plezier kan geven. Ik heb zelf een kat en ik hou enorm van hem. Dus ik snap dan niet je punt over asiel en die mins ook niet eigelijk. Want dat is het simpelste, schoonste en goedkoopste manier om ratten tegen te gaan, plus je hebt een lieve beest in huis, van wie je veel liefde en aandacht terugkrijgt!
paulus811
11 jaar geleden
Juistem, dat je van zo'n beest houd is het belangrijkste. En die minnen snap ik ook niet, maar zelf trek ik me er nooit iets van aan als mensen niet de moeite nemen om uit te leggen waarom ze een min geven. Ik heb geen min gegeven overigens.
Er is een grote kans dat er meer ratten zijn. Ratten zijn namelijk sociale beesten. De kans dat deze ene rat een ziekte heeft overgebracht is verwaarloosbaar.

Het beste om te doen is: opletten of er meer ratten worden waargenomen. Sluit alle voeding goed af. Verwijder alle vuil en etensresten direct. Ratten zijn opruimers van de natuur.

Overigens kan het ook een weggelopen huisrat zijn en hoef je je nergens druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is in de ongediertebestrijdingswereld een gouden regel die zegt : voor elke rat/muis die je ziet, zijn er tien tot honderd die je niet ziet. De kans dat de door jouw waargenomen rat alleen is, is dus eigenlijk nihil.

Dat wil niet meteen zeggen dat je een plaag hebt ; daarvoor zul je langere tijd regelmatig een beestje moeten waarnemen, en ook andere sporen moeten vinden als keutels, knaagsporen en de niet te miskennen geur van urine.

Voor veel mensen is het lastig het verschil tussen een (kleine) rat en een (flinke) muis te zien, maar voor de schade en overlast maakt het eigenlijk niet uit.

Kortom : in vrijwel elk huis scharrelt wel eens EEN muisje rond, vooral als je buiten of aan de rand van natuur woont. Ratten zijn minder alledaags. Zolang er in jouw huis niks te eten is (open of makkelijk toegankelijke verpakkingen, etensresten en dergelijke) zal het hun favoiete verblijf niet worden. Het houden van een huiskat (of hond) doet overigens ook wonderen.

Je hoeft niet meteen bang te zijn dat je een ziekte oploopt. Pas als ze langere tijd de kans krijgen je etenswaren te besmetten, moet je daar serieus rekening mee gaan houden, net als wanneer je er een hebt aangeraakt of die je gebeten heeft.

Hou het dus in de gaten. Je hoeft niet meteen de ongediertebestrijding te bellen, maar hou wel in de gaten of het niet echt een plaag wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. Rattengif gebruiken is vrij nutteloos; Het is gevaarlijk voor dieren, kinderen en milieuonvriendelijk, en op dit moment loopt er een groot onderzoek naar met name de bruine at (de enige die we hier in het wild zien eigenlijk) die inmiddels immuun lijkt te zijn voor het gif.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/steeds-meer-ratten-immuun-voor-rattengif/SrZkkk!Lo1RTVMCuDOao/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus! leuk je weer te zien ! ;)
Kristal
11 jaar geleden
+1 Marleen. Even: vanwaar dat kruisje over de mond van je avatar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's nog een overblijfsel van de mate waarin ik me tegenwoordig een beetje monddood voel. Ik ben ook alleen nog maar voorzichtig aan het PROBEREN of ik weer wat lol in GV kan krijgen ; een groot deel van mijn antwoorden (of : vragen waarop ik heb geantwoord) is inmiddels ook alweer verdwenen.
Maar als het straks wat beter lijkt te gaan, zoek ik mijn oude avatar wellicht weer op.
Kristal
11 jaar geleden
Bah, dat gedoe ook altijd met vragen, antwoorden en reacties weghalen die er gewoon echt toe doen...
Verpak je antwoorden maar in w a t t e n .... Nou ja, blij dat je er weer bent :-)
Ivana
11 jaar geleden
Marleen, dit is weer een van je complete antwoorden die er toe doen. Dikke plus van mij.