Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan oud hardhout in de open haard of vuurkorf?

Het gaat om vlonderplanken van hardhout (bankirai o.i.d)
Er zitten een paar rotte plekken tussen, maar verder is het nog goed. Ongeveer 20 jaar oud, maar het zijn dikke planken.

Het is niet behandeld, dus dat is geen probleem.
Maar zijn er andere nadelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
28.6K
Ivana
11 jaar geleden
Hoe harder het hout, hoe langer het brandt. Bovendien spettert het niet zoals b.v. dennenhout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hardhout geeft een zeer vervelende lucht/ stank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed: Die stank, geldt dat voor alle soorten of alleen voor Angelim Vermelho? Dat stinkt vaak ook de eerste paar jaar als het nieuw is? Ik ga anders eerst wel eens 1 plank proberen, anders heb ik straks een lading oud hardhout liggen waar ik niet meer vanaf kom..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hardhout brandt slecht tot niet, het gloeit wel en geeft veel warmte maar dan moet er wel een brandhaard aanwezig zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
na testen:
Werkt prima, en het gloeit lekker, zelfs barbecueën kan.
Wel is het inderdaad aan te raden te mixen met gewoon hout.
Mooier vuur, maar ook omdat het anders te warm kan worden, je kan een houtkachel er zelfs zo heet mee stoken dat ie kapot kan gaan. (ergens anders gelezen, dat ga ik maar niet proberen)

Andere antwoorden (3)

Hout kan worden verbrand. Hardhout zelfs heel goed. Ik voorzie geen problemen als je er niks mee hebt gedaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hardhout is prima, zelfs veel beter dan ander hout, voor de open haard.

als het eenmaal goed gedroogd is, al het vocht eruit, dan hoeft het alleen nog in hapklare brokken gezaagd en gekliefd te worden, dan is het gebruiksklaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst een goed vuurtje stoken met gewoon hout en dan geleidelijk het harde hout erop leggen.
Dit zal veel langer branden en meer gloed afgeven dan hout van "waaibomen" :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding