Is laminaat mogelijk i.c.m hoofd vloerverwarming (nat type) zonder radiatoren in een nieuwbouwwoning?

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht (eengezinswoning). Nu zouden hier oorspronkelijk LTV connectoren geplaatst worden op de begane vloer. Wegens een fout in de tekening komen ze er nu met het radiatorplan achter dat deze radiatoren niet gaan passen naast de openslaande deuren.

De aannemer biedt nu als alternatief vloerverwarming (hoofdverwarming) aan voor de begane grond zonder extra kosten (type nat vloerverwarming dus gegoten in cement). Er zijn hierbij geen radiatoren aanwezig op de begane grond.

Een andere optie is een LTV convectorput voor het raam, er blijven dat tevens 2 andere LTV radiatoren aanwezig in de keuken en hal.

De oppervlakte van de woonkamer + open keuken zijn totaal 37,7 m2 en hal/toilet totaal 4,3m2.

Is laminaat mogelijk i.c.m hoofd vloerverwarming (nat type) zonder radiatoren in een nieuwbouwwoning? Zoja welk laminaat? Wat zou het energieverlies hierop zijn? Of kan ik als ik laminaat neem beter kiezen voor een convectorput?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1.1K

Antwoorden (2)

" Er zijn hierbij geen radiatoren aanwezig op de begane grond. "

dus die vloerverwarming moet de begane grond verwarmen omdat daar dan geen radiatoren worden/kunnen geplaatst.
een vloerverwarming is niet bedoeld om ruimten te verwarmen dus lijkt me dat niet echt een goed idee.
vloerverwarming en laminaat gaat wel samen maar dan moet je klik laminaat nemen en niet laminaat wat je moet verlijmen.
zorg er wel voor dat de laminaat op kamer temperatuur is voor dat je hem legt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan (vloerverwarming als hoofdverwarming met laminaat)

Wat efficiënter is hangt vooral van jezelf af.

Als je weinig thuis bent zijn convectoren efficiënter, dan kan de temperatuur naar beneden als je niet thuis bent.
Ben je veel thuis, dan is vloerverwarming waarschijnlijk efficiënter, de temperatuur kan daarmee iets lager als je thuis bent. De opwarmtijd is veel langer, dus de temperatuur lager zetten als je een dagje weg gaat heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Jackd. Erg duidelijke bron ook. Nu ben ik overdag werken en kom ik 's avonds thuis. Is het verstandig om de thermostaat met de vloerverwarming 2 graden 's avonds terug te draaien (bijv 17 gr) en deze in te stellen dat als ik de volgende dag thuis kom het 2 graden warmer is? (19 gr) Of kost dit juist meer aan stookkosten? Ik bedoel i.c.m klik laminaat 7 mm+ondervloer heat foil 1,2mm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij vloerverwarming als enige verwarming en goeie isolatie heeft het meestal geen zin om een korte tijd de temperatuur te verlagen. Gewoon proberen, als de temperatuur snel daalt dan heeft het zin.