Mag een Springmatras op een verstelbare lattenbodem ?

Ik las ergens op een website dat het niet mag mits het 28 latten heeft, maar waarom niet ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Huh? Het zou niet mogen, mits het matras 28 latten heeft? Dus als het matras meer of minder latten heeft, zou het wel mogen, maar als het 28 latten heeft, zou het niet mogen? Ik heb trouwens nog nooit een matras met latten gezien.
paulus811
9 jaar geleden
En een springmatras is ook nieuw voor mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Springmatras is met vering erin
hoort een matras niet op een lattenbodem dan ?
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn matras ligt heel gewoon op een lattenbodem. Niet alle matrassen mogen op een lattenbodem. Sommige matrassen mogen/kunnen wel op een lattenbodem, maar niet op een verstelbare lattenbodem - waarbij ik aanneem dat je met 'verstelbaar' bedoelt dat het hoofdeinde en/of het voeteneinde omhoog kunnen worden gezet. Er zijn heel wat andere bodems dan alleen lattenbodems. Wat wel en niet mag hangt niet alleen af van het aantal latten, maar ook van de breedte ervan. -- Dat getal van die 28 latten komt mij dus heel vreemd voor. Dat het niet zou mogen bij precies 28 latten, maar wel bij meer dan 28 latten of minder dan 28 latten, dat vind ik al helemaal vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok dat je dat als minimaal 28 mag lezen. Verder gaat het niet zozeer om het aantal latten, maar om de tussenruimte tussen de latten.
Er moet genoeg ondersteuning zijn, dus de tussenruimtes mogen niet te groot worden. Met bredere latten heb je er dus minder nodig, maar dat heeft weer andere nadelen.
(bijna) elke matras kan ook op de grond of op een plaat of plankenbodem. (mits voldoende ventilatie mogelijk is)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik had ook al zo'n vermoeden dat het niet ging om exact 28 latten, maar om minimaal 28 latten, hoewel dat er zo niet staat. Maar dan nog: dan zou de toelichting onder de vraag luiden dat het niet zou mogen, mits het matras minimaal 28 latten heeft. De overblijvende vraagtekens zijn dan:
--  Matrassen hebben geen latten.
--  Waarom zou het wél mogen als er minder dan 28 latten zijn? Ik zou juist denken dat het pas mag als er méér dan 28 latten zijn. Waarbij het natuurlijk, zoals ik al eerder aangaf en wat jij ook schrijft, eerder om de tussenruimte tussen de latten gaat dan om de latten zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou makkelijker zijn als de link naar de website gegeven zou worden.
Bordensteker
9 jaar geleden
Dat van die (minstens!) 28 latten staat in http://www.matrassengilde.nl/matrassen.html Verder vind ik dat een slordig opgezette informatiebron. En ik vond nog meer slechte bronnen, iederee leverancier probeert een website te vullen, maar daarbij wordt nogal plat ge’copypast’, dus je komt dezelfde rommelteksten op meer plaatsen tegen, waardoor ik toen de vraag vannacht nog vers was twijfelde of ik wel zou reageren.

Antwoorden (1)

De kwestie zelf is niet nieuw, en op Fok! vond ik een plausibele uitleg van zo’n af te raden matras-latrelatie:
“De ruimte tussen de latten is zo groot dat je de veren tussen de latten door kunt drukken. Je steunt dan maar op de helft van de veren, of anders worden ze half belast. Je moet eigenlijk een doorsnede van de matras kunnen zien (hebben ze vaak wel in de winkel, maar ik weet niet of [groot Zweeds woonwarenhuis] dat ook heeft) om te zien in hoeverre zo'n veer schade aan de tijk zal aanrichten of zelf vervormd wordt, en daardoor zijn vering verliest.
Je kunt wel een bodem nemen waarvan de latten dicht bij elkaar liggen. Bestaat een ouwerwetse spiraalbodem nog? Board met gaatjes (voor de beluchting) kan ook. En een boxspring kan ook. Ik zou echt niet deze lattenbodem nemen, maar misschien heeft iemand anders er echt ervaring mee.”
http://forum.fok.nl/topic/1257459

Kijk, een binnenveringsmatras is een pakket van allemaal kleine onafhankelijke spiraalveren in verticale kokertjes.
Als nu steeds één rij veertjes op een lat rust, en dan een rij die ondersteuning mist, en dan weer een rij wél ondersteund wordt, dan ligt de slaper dus met het grootste deel van zijn gewicht op hetzelfde aantal richels als dat er latten zijn. De helft van de veren doet dan niets.
En er gaan ook hele rijen veertjes ergens op de rand van een lat rusten: die lat wordt dan scheefgedrukt, kortom: een binnenveringsmatras heeft een goede stabiele ondergrond nodig. Anders drukken de veren aan de onderkant de omhullende tijk uit elkaar.

“Latten” kán soms best een bevredigende nachtrust opleveren, maar latten kunnen dat niet onder elke matras!
Neem dat maar aan van slaappreventje!

Toegevoegd na 15 minuten:
O, en een *verstelbare* lattenbodem maakt het nog een stuk moeilijker. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo'n samenstel van rechtopstaande veren in verticale zakjes van huis uit al helemaal niet erg geschikt is om in een knik gevouwen te worden. Ik zie die veer-zakjes al elkaar de vernieling in drukken.
Dus behoudens een speciale uitvoering van zo'n matras lijkt me dat normaal niet te kunnen.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
http://www.matras-matras.nl/lattenbodem/ is optimistischer.
Een pocketvering-matras kán op een vaste of verstelbare lattenbodem, maar is op geen enkele lattenbodem de beste keus.
En een gewone binnenveringmatras is volgens hun prima te doen, maar dan moet de lattenbodem wél een vaste zijn. http://www.welke-matras.nl/nl/matras-soorten/binnenvering-matras Hier vind ik wat meer houvast. Sommige matrassen hebben namelijk tonvormige veren, speciaal met het oog op een verstelbare matrasdrager. Rechte veertjes worden van boven in elkaar gedrukt bij het knikken van een matras, maar tonvormige veertjes zijn daar speciaal zo voor gevormd. Dus het hangt vooral van het soort ‘springmatras’ af.
Deze bron heeft het trouwens bij lattenbodems al over 42 latten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een vaste lattenbodem