Moet ik mijn vitrage open of dicht doen tijdens vakantie?

Het is mij opgevallen dat al mijn buren de vitrage dichtdoen tijdens vakantie.. Is dit nu veiliger of niet tegen inbraak??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Antwoorden (6)

In eerste instantie doe je de vitrage dicht om de planten niet in de volle zon te laten staan. En het is natuurlijk tegen inkijk. Ook zodat eventuele inbrekers niet kunnen zien welke apparatuur zich allemaal in de kamer bevindt. Ik adviseer wel om ze dicht te doen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je zet je planten en dure apparatuur uit het zicht...
Amadea
11 jaar geleden
Zou het dan niet juist opvallen dat de bewoners op vakantie zijn? Als er normaal wel planten te zien zijn en dan niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je geen planten hebt?
Of je planten staan aan de raamkant van de vitrage?
Amadea
11 jaar geleden
Dan gebruik je jouw oplossing op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/interieur/heten-beschermers-felle-zon-vensterbank.158941
Is niet perse veiliger. Lijkt me veiliger als je je ze open houdt, het is immers best lang licht deze periode.
Je zou ook nog familie/buren kunnen vragen 's avonds je vitrage dicht te doen en 's morgens weer open, maar dit lijkt me een beetje omslachtig...
Ik heb trouwens m'n luxaflex 's avonds nooit dicht, dus ook niet als ik niet thuis ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitrages zijn geen gordijnen, ze laten licht door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Pelle.
En daarom hebben heel veel mensen altijd een dichte vitrage.
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt van hoe het normaal gesproken 'hangt'. Als je altijd de vitrage dicht hebt, zou ik ze tijdens de vakantie ook dicht doen. Maar als je de boel altijd open hebt staan, is het nogal opvallend dat ineens alles dicht zit.
Vraag iemand een oogje in het zeil te houden, iemand die er ook voor zorgt dat de post niet achter de voordeur blijft liggen (zeker niet bij een glazen voordeur) en vraag diegene of ze af en toe eens iets willen veranderen aan hoe de gordijnen/vitrage erbij hangt. Hem/haar vragen om eens een keer 's avonds te komen zodat het licht aan is, is wellicht ook een idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat als je je vitrage open laat staan, dat iedereen dan inkijk heeft en elke willekeurige voorbijganger kan zien dat er niemand thuis en dus dat je spullen er staan. Snachts, savonds en smorgens vroeg is het wel erg verleidelijk om in het pikkedonker naar binnen te kijken.

Het andere punt is dat als je vitrages dicht laat, dat het dan zo lijkt alsof er JUIST heel dure apparatuur staat. Je laat ze dicht, dus wek je die indruk. Je wilt tenslotte niet dat mensen naar binnen kijken.

Dus heel veel maakt het uiteindelijk niet uit: open of dicht, het lokt zowiezo eenzelfde reactie uit.

Mijn familie en vrienden van mij hebben de ultieme oplossing: tijdens vakantie een familielid of hele goeie betrouwbare vriend op je huis laten passen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er maar van af.
Ik heb altijd mijn vitrage dicht.
Daar is vitrage voor (vind ik).
Mijn overgordijnen heb ik ook vaak dicht, zeker 's avonds.
En overdag vaak half dicht.
Dus ook als ik weg ben.

Het is de kunst om het huis er zo uit te laten zien,
dat uit niets blijkt dat je langere tijd afwezig bent.

Ik heb dus een paar tijdschakelaars op lampen,
zowel beneden als boven.
De lamp gaat 's avonds een paar uur aan.
Misschien hebben zij dat ook wel.

Dus eventuele rolluiken niet naar beneden laten aan de zichtbare zijde, tenminste niet weken achterelkaar.

Hier staan nog veel meer tips:

http://www.euroreizen.be/nl/tips/thuis.htm

http://www.wereldreisgids.nl/reisinformatie/wijs-op-reis/uw-huis-achterlaten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ze voor de zekerheid dichtdoen, tegen inbrekers bijvoorbeeld.