Wat betekent het als een paard zijn complete gebit aan je laat zien met zijn hoofd omhoog?

Tijdens een wandeling kwam ik een paard tegen in de wei die ik een stukje brood gaf. Daarna liet hij met geheven hoofd zijn tanden aan mij zien.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik denk ook dat het paard stond te flemen, maar niet om iets aan zijn vriendjes te laten zien. ze doen dit als ze een bijzonder interessante lucht ruiken. door te flemen leiden ze de lucht langs het orgaan van jacobson, wat achter het verhemelte ligt. zo kunnen ze de geur als het ware "proeven". ook katten bezitten het vermogen tot flemen.

Dat heet flemen. Dat doet hij om zijn vriendjes te laten zien dat hij iets raars ruikt. Bron: ik ben een paardengek :-)

krulde het zijn bovenlip (flemen) dan heb je niet zijn complete gebit kunnen zien. (meestal de boventanden en soms boven én ondertanden) trok het zijn neusgaten omhoog en lagen de oren naar achteren? (mogelijk voernijd 'ik ga je bijten' modus) als een paard gaapt dan kan je pas echt goed een indruk krijgen van het complete gebit van een paard. afgezien van het feit dat het paard dit gedrag vertoonde na het eten lijkt gapen me niet waarschijnlijk. als er geen andere paarden stonden dan zou voernijd/dominantie naar jou echt wel zijn opgevallen. (ze kunnen zich bijzonder duidelijk maken) ;-) waarschijnlijk was het flamen, maar met 100% zekerheid is het niet te zeggen omdat het maar een klein onderdeeltje is van de nonverbale communicatie van het paard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100