Wat betekent het als een paard zijn complete gebit aan je laat zien met zijn hoofd omhoog?

Tijdens een wandeling kwam ik een paard tegen in de wei die ik een stukje brood gaf. Daarna liet hij met geheven hoofd zijn tanden aan mij zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
8K

Het beste antwoord

ik denk ook dat het paard stond te flemen, maar niet om iets aan zijn vriendjes te laten zien.
ze doen dit als ze een bijzonder interessante lucht ruiken.
door te flemen leiden ze de lucht langs het orgaan van jacobson, wat achter het verhemelte ligt.
zo kunnen ze de geur als het ware "proeven".
ook katten bezitten het vermogen tot flemen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plus. Misschien had de vraagsteller een lekker, voor het paard onbekend luchtje op!
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit een kat gezien die met geheven hoofd zijn tanden liet zien.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@(ItisILeClerc, leeuwen doen het ook. Als het mannetje wil paren maar niet weet of het vrouwtje ook wil doet hij z'n bek open en z'n kop achterover en proeft als het ware de geur die zij verspreidt. De kat doet dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee dat kan ik ook!!! Soms dan ruik/proef ik iets... Ik weet dan niet of ik het ruik of proef.... Haha nu ik dit lees snap ik het xD ik heb gewoon een paardenbek xD hahahahahaha oh sorry :p +natuurlijk,!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paarden....bek nog wel!? oeioei! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc , Jazeker kan dit,ook mijn ene kat doet het als hij iets ruikt dat voor hem aantrekkelijk is.
Ik heb ooit gehoord dat katachtigen dit doen om de lucht die ze ruiken langer vast te houden. + voor Rieneke.

Andere antwoorden (2)

Dat heet flemen. Dat doet hij om zijn vriendjes te laten zien dat hij iets raars ruikt. Bron: ik ben een paardengek :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm. Wat zou er raar geroken hebben?! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha misschien de hand die t brood gaf ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lache!!! Dat zijn zulke leuke foto's altijd !!!!
krulde het zijn bovenlip (flemen) dan heb je niet zijn complete gebit kunnen zien. (meestal de boventanden en soms boven én ondertanden)

trok het zijn neusgaten omhoog en lagen de oren naar achteren? (mogelijk voernijd 'ik ga je bijten' modus)

als een paard gaapt dan kan je pas echt goed een indruk krijgen van het complete gebit van een paard.

afgezien van het feit dat het paard dit gedrag vertoonde na het eten lijkt gapen me niet waarschijnlijk.

als er geen andere paarden stonden dan zou voernijd/dominantie naar jou echt wel zijn opgevallen. (ze kunnen zich bijzonder duidelijk maken) ;-)

waarschijnlijk was het flamen, maar met 100% zekerheid is het niet te zeggen omdat het maar een klein onderdeeltje is van de nonverbale communicatie van het paard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan was het flamen :) door de lucht in te ademen en langs een langs het orgaan van jacobson te laten stromen kunnen ze precieser en beter een geurtje analyseren dan wanneer de de neus hiervoor gebruiken. zo zal een hengst het oestrogeen van een merrie niet ruiken door gebruik te maken van zijn neus, maar neemt de oestrogeen waar door te flamen. het paard zal dus iets hebben geroken (parfum, wasmiddel, om maar even wat te noemen) en nam dit geurtje 'onder de loep'. niets om van te schrikken dus eigenlijk (al snap ik dat mensen het eng vinden die grote 'vreetstenen' van een paard zo dichtbij), maar vanuit het paard gezien is het interesse ;)