Deze insecten tref ik in huis aan. Kent iemand de naam?

Ze zijn ongeveer 1 mm tot maximaal 2 mm lang. Op de afbeelding heb ik ze uitvergroot.

Ze lopen ineens sinds enkele dagen over de muren, vooral in de slaapkamer en in de gang. Weet iemand misschien de naam van dit insect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.2K

Het beste antwoord

Het is de stofluis. Dit vond ik erover:

De naam stofluis is verwarrend, want stofluizen hebben niets met luizen te maken en niets met stof. Stofluis wordt ook wel eens huisstofmijt genoemd, omdat huisstofmijt voorkomt in huisstof. Toch zijn huisstofmijt en stofluis twee verschillende insecten.

Een stofluis lijkt een luis, het zijn echter insecten van maximaal 4 mm lang. Ze zijn wit, grijs of bruin. Stofluizen leven van schimmels die zich ontwikkelen op materiaal dat in vochtige toestand is opgeslagen of in ruimten die vochtig zijn. Stofluizen kunnen ook voorkomen tussen gedroogde planten, insectenverzamelingen, in oude boeken, tussen vochtig papier, in vochtige vullingen van matrassen en kussens, in biezen matten en in andere materialen van plantaardige herkomst. Enkele stofluizen in huis of in opgeslagen ruwe grondstoffen (als cacao en grondnoten) kunnen geen kwaad. De aanwezigheid van luis is wel een teken dat de ruimten of producten waarin luizen worden aangetroffen, te vochtig zijn. In een vochtige omgeving kan een stofluis zich zeer snel vermeerderen.

Zijn er risico’s voor de gezondheid?
Stofluizen vormen geen risico voor de gezondheid.
Wat kunt u zelf doen om overlast te voorkomen?
U kunt overlast van stofluizen doeltreffend behandelen door het materiaal waarin de schimmels voorkomen op te ruimen en/of te drogen. U moet ook de ruimte waar u de schimmel hebt aangetroffen, droogmaken én droog houden. Dit doet u door bijvoorbeeld bij droog weer flink te luchten of door de ruimte goed droog te stoken. Vochtigheid kan echter ook het gevolg zijn van bouwkundige gebreken.

Staat onder de categorie van gezond amsterdam:Infectieziekten & hygiëne
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Deze lijkt er meer op: http://www.keeskooijman.nl/Stofluis
'k Denk dat jij het juiste antwoord geeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea die ik vond is de witte variant.
Amadea
11 jaar geleden
@viridiflavus: Een luis is geen mijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL

Andere antwoorden (2)

Dit is een kakkerlak soort waarschuw de gemeente dan komen ze maatregelen nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb wel eens een kakkerlak gezien, maar die lijkt absoluut niet op het beestje op de foto's van de vraagsteller!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ff gegoogled maar het is geen kakkerlak soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de lengte die de vraagsteller aangeeft beslist geen kakkerlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is zeker een kakkerlak, heb ik bij mijn ma vorig jaar ook aangetroffen, en ze vermenigvuldigen zich zeer snel, ze zijn donker bruin of zwart en hebben duidelijk grote voelsprieten vooraan op hun kop. Ze komen voornamelijk naar water, vetten zoals frietvet, eten en warmte. Bij mijn ma zaten ze onder haar bulex in de keukenkast. Je mag ze niet doodslaan met je schoen want dan geven ze hun eieren af en hangen die aan je schoenzolen en zo neem je ze terug mee in jouw huis of iemand anders huis. Als je dit wel gedaan hebt goed je schoenzolen afschuren met een harde borstel onder warm water. Zelf kan je er niets tegen beginnen, je moet een gespecialiseerde firma laten komen, die spuiten op alle plekken waar ze zich verschuilen, vooral plinten, hoekjes en kanten.Dat mag je er dan zeker veertien dagen niet afkuisen. Als je in een appartement woont komen ze het alleen doen als alle appartementen in je blok gedaan mogen worden anders heeft het geen zin. Als je een huis of appartement huurt van een maatschappij dan moet je deze verwittegen, dan moeten zij daarvoor zorgen dat er zo een firma komt om ze te verdelgen. Er kan dat iemand anders met zijn schoenen meegebracht hebben in je huis of u zelfs ook via je schoenen door ergens anders op één getrapt te hebben zonder dat je het weet of door tweedehands gerief of kledij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sonny even googleen dan bij afbeeldingen onder de kakkerlaksoorten, dan zie je duidelijk verschil. Heft je moeder een insectenbestrijder ingehuurd, mischien? Dan heeft hij er lekker aan verdiend....
Volgens mij zijn het bedwantsen! Die kunnen alleen met gedegen materiaal gedood worden,

succes...

Toegevoegd na 58 seconden:
ze bijten net als vlooien, je krijgt er ook bultjes ed. van...