Wat zijn mijn rechten bij het terugkrijgen van de borg (van een woning), wetende dat de verhuurder het niet nauw neemt met de regels?

Binnenkort verlaat ik mijn kamer. Ik krijg mijn borg (500 euro) nog terug. De verhuurder betaald andere mensen die eerder zijn vertrokken echter zonder reden geen borg terug. Wat zijn mijn rechten?

In het huurcontract staat het volgende:
Indien, na beëindiging van de huurovereenkomst geen noodzaak bestaat tot inhouding van de waarborgsom, zal verhuurder binnen een maand na beëindiging tot terugbetaling van de waarborgsom overgaan.

Ik zou natuurlijk het liefst de huur terugkrijgen voor of tijdens de sleuteloverdracht. Kan ik dit eisen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Of dat handje contantje gaat/ kan is de vraag maar indien er geen gebreken te verhalen zijn heb je recht op volledige teruggave. Zaak is om dit op de dag van overdracht op een gestelde verklaring te katen ondertekenen door de verhuurder. Je hebt dan het bewijs als je later helaas eisen moet gaan stellen via juridische hulp.

Minder netjes is de laatse huur overeenkomst minus borg over te maken en dat op de dag van overdracht kenbaar te maken. Zo heb ik het gedaan in mijn studenten leven.
Het is niet conform wet en omgang met elkaar, je bent gewaarschuwd, als vrouw kwam ik er steeds mee weg.