Ik krijg vd woningbouw een nieuwe woonruimte,mag ik afdwingen dat het dezelfde afmeting is als me huidige woonruimte??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens de bepalingen krijg je "vergelijkbare woonruimte" dus ze zullen je niet iets aanbieden dat veel kleiner is, afdwingen is geheel niet nodig. Wacht eerst maar eens af. Ze kunnen je bijv ook nog een tuin aanbieden in ruil voor 1 kamer minder/kleinere keuken bijv.

Waarschijnlijk wegens sloop of renovatie? Je hebt dan zeker geen recht op "vergelijkbare" woonruimte. Wel is de corporatie verplicht om "passende" woonruimte aan te bieden - en dat is heel iets anders! Bij het begrip "passende woonruimte" kijkt men meestal naar het aantal personen dat deel uitmaakt van het huishouden. Het aantal kamers waar je recht op hebt, is gelijk aan het aantal personen plus één. (Bij zwangerschap heb je bij voorbaat recht op een extra kamer). Deze regeling is meestal vastgelegd door gemeenten, zeker als er een tekort aan huurwoningen is. Voorbeeld: een ouder echtpaar waarvan de kinderen inmiddels het huis hebben verlaten, wonen nu in een 4-kamerwoning. Bij gedwongen verhuizing hebben ze recht op (2 personen plus 1 kamer =) een woning met drie kamers. Bij sloop of renovatie krijg je een urgentie, waarmee je voorrang hebt bij de toewijzing van woningen. Je kunt het beste zelf actief op zoek gaan naar een woning dan wachten op een aanbieding van de corporatie. Meestal krijg je niet de beste woningen aangeboden. Weigeren mag (meestal 2 of 3 keer), daarna zul je de aanbieding moeten accepteren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100