Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik krijg vd woningbouw een nieuwe woonruimte,mag ik afdwingen dat het dezelfde afmeting is als me huidige woonruimte??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan waarom je nieuwe woonruimte krijg
paulus811
13 jaar geleden
Ja en voor hoe lang.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Volgens de bepalingen krijg je "vergelijkbare woonruimte" dus ze zullen je niet iets aanbieden dat veel kleiner is, afdwingen is geheel niet nodig. Wacht eerst maar eens af. Ze kunnen je bijv ook nog een tuin aanbieden in ruil voor 1 kamer minder/kleinere keuken bijv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk wegens sloop of renovatie? Je hebt dan zeker geen recht op "vergelijkbare" woonruimte. Wel is de corporatie verplicht om "passende" woonruimte aan te bieden - en dat is heel iets anders!

Bij het begrip "passende woonruimte" kijkt men meestal naar het aantal personen dat deel uitmaakt van het huishouden. Het aantal kamers waar je recht op hebt, is gelijk aan het aantal personen plus één. (Bij zwangerschap heb je bij voorbaat recht op een extra kamer).
Deze regeling is meestal vastgelegd door gemeenten, zeker als er een tekort aan huurwoningen is.

Voorbeeld: een ouder echtpaar waarvan de kinderen inmiddels het huis hebben verlaten, wonen nu in een 4-kamerwoning. Bij gedwongen verhuizing hebben ze recht op (2 personen plus 1 kamer =) een woning met drie kamers.

Bij sloop of renovatie krijg je een urgentie, waarmee je voorrang hebt bij de toewijzing van woningen. Je kunt het beste zelf actief op zoek gaan naar een woning dan wachten op een aanbieding van de corporatie. Meestal krijg je niet de beste woningen aangeboden. Weigeren mag (meestal 2 of 3 keer), daarna zul je de aanbieding moeten accepteren.
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of die +1 regel wel altijd opgaat, ik ken genoeg éénoudergezinnen met 2 kinderen die alleen recht hebben op een 3 kamerwoning!
Pieter2011
13 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen Pelle, want het is per gemeente anders geregeld. Het aantal gezinsleden plus 1 is "een regeling", maar er zijn ook gemeente die b.v. op oppervlakte toewijzen. Zo geldt in Amsterdam de regeling dat alleenstaanden recht hebben op een woning tot 50 m², tweepersoonshuishoudens max. 59m², 3 personen max. 79m² enz. En er komt nog iets bij. Bij het begrip "passend" wordt niet alleen naar de grootte van de woning gekeken, ook naar het inkomen. Ook daar zijn normen voor de per gemeente verschillend kunnen zijn.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing