Hoe weet je wanneer een gemberwortel goed is om uit de grond te halen?

Ik heb n.a.v. een antwoord hier elders een tijdje geleden een uitloper van een -in de winkel gekochte- gemberwortel in een plantenbak gedrukt. Tot mijn verbazing ontdekte ik net dat hij inderdaad wortel heeft gezet want hij staat al heel vast in de grond.

Hoe weet ik nu wanneer deze goed genoeg is om te oogsten, of is dit geen kwestie van èèn seizoen oid? En hoe kan ik er verder het beste mee omgaan dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (2)

Gember is een tropisch gewas, en groeit dus gewoon door. Je kan gember bv splitsen en de wortelstokken (Dat is namelijk wat we eten) van een deel gebruiken, de rest weer in de gron steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb veel ervaring met de siergember, geen eetbare dus, deze plant begint te groeien eind mei, begint nu bloemknoppen te vormen en over enkele weken komen de bloemen, na de bloei, gaat de groei uit de plant en komt de rustperiode.
Heb je nu een echte gember geplant, dan zitten er in die wortelstokken opgeslagen voeding, bij het begin van de groei, gebruikt de plant, voornamelijk het voedsel uit de wortelstok, hierna gaat hij wortels vormen, gaat de plant flink groeien, om ergens in september in de rustperioden te gaan, pas op dat moment, heeft de plant nieuwe wortelstokken gevormd en nieuw voedsel opgeslagen voor het nieuwe seisoen, pas op dat moment zou je de wortelstokken kunnen rooien voor consumptie, wat je nu hebt, is een oude wortelstok, die terend op de opgeslagen voeding, begint te groeien en nog lang geen nieuwe wortelstok gemaakt heeft.
Ik denk ook dat het zo ver niet komt, het is echt een tropische plant en is heel moeilijk om aan de groei te krijgen, de siergember is echter juist heel makkelijk.