Kan het kwaad om keukenzout op de stoep te strooien tegen de gladheid?

In de winter heb ik een voorraad zout staan,voor het geval de stoep glad mag worden.
Dit kan toch verder geen kwaad?
Het is toch niet schadelijk of zo....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
25.8K

Het beste antwoord

Strooizout is ongezuiverd zout en ziet er anders uit dan keukenzout; minder fijn en wit.
Verder is er dus geen verschil.
Zout is niet goed voor de planten, maar ik neem aan dat je het op de straat en niet op de aarde wilt strooien. Dus als je niet meer zout strooit dan nodig is om de gladheid te bestrijden, kun je gerust je gang gaan.
Soms moet je keuzes maken en in dit geval gaat veiligheid boven milieu!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vindt ik ook...ik strooi liever zout op de stoep dan dat er iemand valt...

Andere antwoorden (9)

Nee dat kan geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan geen kwaad.

maar in heel veel dorpen/wijken staat ergens een grote bak waar je zout uit kan halen, dat is tenminste bij ons wel zo in de omgeving
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier niet...ik woon in een gehucht...ben al blij dat er een brievenbus is...
Het is hetzelfde als wat ze op de weg strooien, alleen dat is niet zo erg mooi schoon zout.

Gezien ons klimaat kan het geen kwaad, over een paar dagen is de winter weer voorbij en begint de herfst weer dus je zult de grond niet echt verontreinigen met zout...
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt een beetje achter. Het is momenteel herfst, op 21 dec. begint de winter. Ik hoop dat het heel snel LENTE wordt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de herfst??
itsme
14 jaar geleden
Het weer in Nederland wordt gekenmerkt door regen en wind.
Herfst dus, het hele jaar door. Af en toe een weekend winter of zomer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha...niet zo negatief joh....
Om ijzel en sneeuw van straten en trottoirs te doen smelten gebruikt men strooizout. Meestal gebruikt men hiervoor calciumchloride (natriumchloride of keukenzout wordt soms ook gebruikt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keukenzout is NIET schadelijker voor de natuur als strooizout, maar vaak gemakkelijker te krijgen en soms ook nog goedkoper.
Het strooien gaat ook gemakkelijker als je het grote gat in de bus gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het heel erg koud wordt, werkt zout niet meer. Zout kan bovendien je tegels verkleuren en is uiteindelijk niet goed voor het millieu (maar dat beetje op je stoep valt in het niet bij de hele straat, maar toch, als iedereen het doet... ).

In veel landen wordt met fijn grind (split) of zand gewerkt. Zo wordt de oppervlakte ruw en glij je niet zo snel uit. Sneeuw moet je gewoon ruimen. De vaste rest kan je dan strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat kan geen kwaad
Om ijzel en sneeuw van straten en trottoirs te doen smelten gebruikt men strooizout. Meestal gebruikt men hiervoor calciumchloride (natriumchloride of keukenzout wordt soms ook gebruikt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout = zout. Alle zout is hetzelfde zout. (paar maanden terug gezien bij keuringsdienst van waren op ned.3)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
exact het zelfde spul, NaCl = Natriumchloride, ofwel sodiumchloride, (twee namen voor het zelfde) alleen geen kleurstof. Om de een of andere rare reden is gewoon keukenzout in de supermarkt goedkoper (va 20 cent per kg) dan strooizout. Voordeel van keukenzout: als de winter voorbij is kun je het restant gebruiken in de keuken. Doen dus met gewoon keukenzout. Mankeert niks aan.