Hoe krijg je een Amaryllis het tweede jaar weer in bloei?

Ik zet de plant na de bloei in het voorjaar in de tuin,en laat het blad afsterven,en in de herfst haal ik hem binnen en zet hem weer in een pot,maar hij komt niet tot bloei,alleen blad,wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
28.5K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk vergeet je de rustperiode van de bol.
Direct na het afsterven van de plant, de bol rooien, alle grond er af en droog en warm bewaren.
Rond deze tijd of later plant je de bol weer in nieuwe porgrond en laat de bol grotendeels boven de grond uit.
Zet hem nu licht en warm weg, geen water geven, de bol is nog steeds in zijn rusttijd.
Hierna wordt het spannend, pas als de rustperiode lang genoeg heeft geduurd, komt de bloemknop uit de bol, pas als hij er helemaal uit is weer water gaan geven.
Na 3 a 4 weken zal hij nu bloeien.
Is zijn rustperioden te kort of/en geef je hem te snel water, dan zal hij alleen maar blad maken en komt de bloemknop er niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de korte-dag-methode kun je de bol weer voldoende laten rusten zodat hij het volgende jaar weer netjes in bloei kan komen. Anders gaat er veel te veel energie naar de bol zelf, en krijg je geen of een hele kleine bloem.

Na de bloeiperiode moet je de bloem helemaal afknippen, en de bol op een koele donkere plaats wegzetten. In een kast ofzo. Wel vorstvrij, maar niet bij de verwarming en niet in het kunstlicht. De uren dat de zon schijnt kun je hem gerust uit de kast halen, maar per se nodig is dat niet ; de bol zit tenslotte onder de grond, en krijgt toch al weinig licht daar. Voor planten die in hun geheel moeten 'overwinteren' (of overzomeren) is dat wel noodzakelijk, maar voor een bol niet. Die houdt het best een paar maanden uit in de kast.

Na de zomer, meestal ongeveer september, zet je de plant weer voor het raam en ga je weer water geven. Als je geluk hebt (want het blijft altijd een gok natuurlijk), krijg je dan weer een nieuwe plant, die rond deze tijd van het jaar knoppen gaat vormen en rond de kerst moet kunnen bloeien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt de bol wel gewoon uit de grond halen en los (in een papieren zak oid) bewaren. Voor de nieuwe bloeiperiode moet hij toch weer nieuwe aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Amaryllis kan twee maal per jaar bloeien. Ze worden geplant in een pot die rondom ongeveer 2,5 cm groter is dan de bol zelf en die bol steekt voor 1/3 deel uit de aarde. Dan zet je ze in een donkere, eventueel koelere, ruimte totdat de steel met knop zo'n 15 cm boven de bol uitsteekt. In deze periode dien je de amaryllis slechts weinig water te geven, net niet laten uitdrogen. Dit is om te voorkomen dat er teveel blad aan komt; hoe minder blad, hoe meer bloemen. Als de knop 15 cm hoog is kun je de amaryllis in de kamer op tafel of in de vensterbank zetten. Vanaf dit moment mag je hem ook weer voldoende water geven. Let wel op dat je het water alleen op de aarde giet en zo min mogelijk op de bol zelf. Nu is het een kwestie van wachten tot de bloei begint en afwachten hoeveel stelen met hoeveel bloemen eruit zullen komen. Die stelen hoeven niet tegelijk te komen, zij kunnen ook vlak na elkaar groeien. In dat geval zal de tweede steel beginnen met groeien als de eerste is begonnen met bloeien. Zo heb je langer plezier van je amaryllis. Als de bol helemaal is uitgebloeid kun je de steel er vanaf snijden en het blad nog 6 tot 8 weken laten staan. Blijf wel gewoon water geven. Na die 6 of 8 weken haal je de bol uit de grond en snij je ook het blad eraf. Leg de bol nu 2,5 tot 3 maanden op een koele donkere plaats, hij komt nu 'tot rust'. Hierna kun je weer van vooraf aan beginnen voor de tweede bloei in één jaar tijd. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een amaryllus is een dorgekweekte bloem-bol welke -zoals alle blombollen- eerste enkele maanden groei na de bloei nodig heeft om weer een knop te kunnen maken.

Zelf zet ik de planten na de bloei op een versterbank, mest om de week en laat hem doorgroeien. Na ijsheiligen (mei) gaat de plant de tuin in, waar ik hem tot midden september laat staan. Dan gaaf ik de plant uit, rol hem in een krant en leg hem koel en donker (Bij ons de kelder of bij een vroegnajaar de schuur). Lekker laten liggen (vorstvrij) tot de winter begonnen is. Vanaf november kan je overwegen om de bol weer in de grond te zetten. Je zal zien dat al het blad afgestrven is, en een of twee schillen van de bol ingedroogt zijn. Dat haal je er af. Dan leg je de wortels 12 uur in wat water om de bol te starten. Zet daarna de bol in de aarde. Eerst 2 weken warm en donker zetten. Daarna op een warm en licht plekje, zoals de vensterbank. De bloem moet dan tevoorschijn komen.

De meest voorkomende redenen dat je geen bloemen krijgt zijn:
- Niet lang genoeg op krachten laten komen
- Niet lang genoeg laten rusten (De rust periode zorgt oor de uiteindelijke bloem vorming).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de amaryllis na de bloei gewoon in de tuin planten,
maar haal hem in het najaar uit de volle grond en plant hem weer in een pot en laat hem langzaam afsterven.
Als de bladeren dor zijn haal je hem uit de pot en ontdoe hem van kluit en bladeren en bewaar hem op een droge niet te koude plek. Na de rustperiode kun je hem weer
oppotten, geef geen water zolang hij niet uitschiet.
Heeft hij een bloemscheut gemaakt beginnen met water
geven. in het begin niet teveel anders komen debladeren te vroeg.