Hoe krijg je een Amaryllis het tweede jaar weer in bloei?

Ik zet de plant na de bloei in het voorjaar in de tuin,en laat het blad afsterven,en in de herfst haal ik hem binnen en zet hem weer in een pot,maar hij komt niet tot bloei,alleen blad,wat doe ik verkeerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een amaryllus is een dorgekweekte bloem-bol welke -zoals alle blombollen- eerste enkele maanden groei na de bloei nodig heeft om weer een knop te kunnen maken. Zelf zet ik de planten na de bloei op een versterbank, mest om de week en laat hem doorgroeien. Na ijsheiligen (mei) gaat de plant de tuin in, waar ik hem tot midden september laat staan. Dan gaaf ik de plant uit, rol hem in een krant en leg hem koel en donker (Bij ons de kelder of bij een vroegnajaar de schuur). Lekker laten liggen (vorstvrij) tot de winter begonnen is. Vanaf november kan je overwegen om de bol weer in de grond te zetten. Je zal zien dat al het blad afgestrven is, en een of twee schillen van de bol ingedroogt zijn. Dat haal je er af. Dan leg je de wortels 12 uur in wat water om de bol te starten. Zet daarna de bol in de aarde. Eerst 2 weken warm en donker zetten. Daarna op een warm en licht plekje, zoals de vensterbank. De bloem moet dan tevoorschijn komen. De meest voorkomende redenen dat je geen bloemen krijgt zijn: - Niet lang genoeg op krachten laten komen - Niet lang genoeg laten rusten (De rust periode zorgt oor de uiteindelijke bloem vorming).

Je kunt de amaryllis na de bloei gewoon in de tuin planten, maar haal hem in het najaar uit de volle grond en plant hem weer in een pot en laat hem langzaam afsterven. Als de bladeren dor zijn haal je hem uit de pot en ontdoe hem van kluit en bladeren en bewaar hem op een droge niet te koude plek. Na de rustperiode kun je hem weer oppotten, geef geen water zolang hij niet uitschiet. Heeft hij een bloemscheut gemaakt beginnen met water geven. in het begin niet teveel anders komen debladeren te vroeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100