Zijn onze huizen typisch Nederlands?

Als ik een nederlandse film of programma kijk en ik zie een straat met huizen. Denk ik altijd: "Ey, dat lijkt wel bij ons in de buurt!"
En dan denk ik: "O nee, het is een Nederlandse film".
Maar zijn onze huizen dan zo typisch Nederlands?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Het beste antwoord

Truttigheid en saaiheid zijn typerend voor de Nederlandse smaak.

Opgelegd gekregen door ontwikkelaars en slechte architecten, een slecht ontwikkelde smaak bij opdrachtgevers, gebrek aan interesse en een gebrek aan geld na de 2e wereldoorlog.

Sinds enige tijd zijn de zogenaamde 30-ger jaren woningen helemaal in. Bij gebrek aan beter...... en beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.

De oude (vooroorlogse) wijken hebben sfeer, stijl en duidelijk is dat ze met de mens centraal zijn opgezet en ontworpen.

Zoek is een na-oorlogse wijk met dezelfde allure gebouwd in hedendaagse architectuur. Zijn er niet.

Dus ja, wat is Nederlands. De vooroorlogse architectuur is herkenbaar en goed. Daarna is het herkenbare shit met hier en daar parels, van vaak zelfs niet de echt bekende architecten. Maar goed, er is meer rommel dan kwaliteit dus men kan het hedendaagse Nederland inderdaad wel herkennen, aan de drollen in het landschap.

Nog even een voorbeeld. De boeren. Vroeger hadden ze weinig te besteden, maar hun boerderijen waren fantastisch.

Wat bouwt de moderne boer??? Geen boerderij meer maar een boerderette, lomp, een pompeus, goedkoop gebouwd zo groot mogelijk hok met een grote kap erop. En erg is dat ze dat zelf niet eens zien.

De verloedering van de maatschappij is erg duidelijk als je kijkt naar de architectuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze staan allemaal op Nederlands grondgebied, daarom...

En herkenning, je herkent dat... Voor een Ethiopiër is dat een tikje minder evident hoor... Je her-kent alleen iets van jezelf, is je dat al eens eerder opgevallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nederlandse huizen zijn (meest) voorzien van vitrage-lamellen-rolgordijnen,planten enzovoort.
Kijk je nu naar andere huizen in buitenland die hebben meest geen vitrage,enkel kandelaars-vazen-planten.
Ik denk dat je daarmee de nederlandse huizen kunt onderscheiden.
En de vitrage en valletjes is wel enigzins typisch hollands...en klompjes aan de muur en de naambordjes van een dakpan gemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vindt ik wel, Rij vaak in Duitsland en België, en dan valt het me iedere keer weer op. Mijn man weet al wat er komt, want ik zeg telkens, wat een lelijke huizen. Dat is flauw maar zo zie ik dat.
De bouw verschilt duidelijk van andere landen dat vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huizen hier zijn absoluut heel nederlands! De bouwstijlen die je hier, vooral in Nieuwbouwwijken, tegenkomt, zie je echt nergens in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintendoNerd;

Dat kan kloppen; doorzonrijtjeswoningen zijn misschien niet uniek op de wereld, maar wel een typisch Nederlandse bouwstijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt mij ook altijd op, vooral de gang/hal. Amerikanen komen vaak rechtstreeks de woonkamer binnen. Vraag me wel altijd af waar hun toilet dan zit.