Binnen hoeveel tijd moet een warmtepomp geplaatst worden?

Wij hebben een hybride warmtepomp besteld op 22-12-2022. Er werd verteld dat de levering ongeveer een half jaar zou zijn. Eind juni zou deze geplaatst worden (exacte dag weet ik niet meer) Paar dagen ervoor werden we gebeld met de vraag of we het konden verzetten i.v.m. een dubbele afspraak. Dat hebben we toen afgesproken op 7 juli. Op 5 juli kregen we een mail dat de afspraak niet door kon gaan want de pomp was niet geleverd. We hebben daarop de afspraak verzet naar 22 september. De pomp zou bij hun in de week van 28 augustus geleverd worden. Op 1 september heb ik gebeld of de pomp binnen was en kreeg te horen van niet. Er werd toegezegd dat we op de hoogte gehouden zouden worden want 22 september kwam dichterbij. Op 21 september (dag voor plaatsing) kregen we een mail dat ze er net achter waren dat de pomp niet binnen was. We hebben de leverancier gebeld en die gaf aan dat er vanaf hun kant enkele weken levertijd was. Dat is wat anders dan bijna 10 maanden. Ik denk dat er wat anders aan de hand is en het vertrouwen in het bedrijf is weg. Wil graag van de overeenkomst af nu. Kan dat of is dat te vroeg? Binnen hoeveel tijd is het redelijk dat de pomp geplaatst moet zijn?

8 maanden geleden
in: Energie
AnnBoo8146
8 maanden geleden
Ik weet het antwoord op de vraag niet. Maar ik wil je adviseren contact op te nemen met de Consumentenbond. Daar werken mensen, die jouw rechten als consument het beste kennen en zij kunnen ook juridisch advies geven.

Het beste antwoord

Juridisch is het vrij simpel (alhoewel de praktijk wat weerbarstiger kan zijn). De levertermijn staat in het contract, of is anderszins overeengekomen. Dát is wat is afgesproken. Eventueel te verlengen met een termijn waar je mee instemde. Komt een leverancier zijn afspraken niet na, dan is hij in gebreke. En ligt de bal bij jou. Of de spullen op tijd worden geleverd valt in zijn risicosfeer.
Mijn suggestie in dit geval: stuur de leverancier een (aangetekende) brief (ingebrekestelling) waarin je zegt dat hij zijn afspraken c.q. toezeggingen niet nakomt, dat hij daarom in gebreke is, en dat je hem 14 dagen de tijd geeft om dat alsnog te doen. En dat je bij niet-nakoming daarvan de overeenkomst ontbindt, waarbij (indien relevant) de aanbetaling onverwijld gerestitueerd moet worden. Gaat het dan nog niet goed, dan zal je juridische hulp moeten inroepen. Terzijde: begin niet over vertrouwen of wat daar op lijkt. Is juridisch niet relevant, en leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat: het verkrijgen van een goed werkende warmtepomp.
8 maanden geleden
Erdejo
8 maanden geleden
Op het contract is niks afgesproken. Mondeling is gezegd dat het ongeveer een half jaar zou duren. Dat half jaar (juni) was dus de eerste afspraak wat niet doorging. Niet omdat het er niet was maar vanwege een dubbele afspraak. Nu 2 afspraken verder die niet doorgingen (pomp niet geleverd dus) zitten we dus op meer dan 9 maanden. Ik heb ze nu voorgesteld de koop overeenkomst te ontbinden maar de vraag is of ze dat willen (nog geen antwoord)
teusvh
8 maanden geleden
Duurt m.i. onredelijk lang. Wacht even af wat ze zeggen, is mijn suggestie, en stuur ze als je binnen pakweg 14 dagen niets hoort een brief zoals hierboven voorgesteld. Zet daarin dat het nu al (veel) langer duurt dan je in redelijkheid had hoeven weten of verwachten, en dat zij daardoor in verzuim zijn.
Oftewel: neem het initiatief. Misschien word je nog wel een half of heel jaar aan het lijntje gehouden, en achteraf maak je dat niet ongedaan.
Nogmaals: dat hij de materialen niet heeft is niet jouw probleem. Hij kan zich pas op overmacht beroepen bij aardbevingen, oorlog, overstromingen en dat soort zaken.
Nog een tip: als ze je bellen over het een of ander, vraag dan altijd om het in de mail te bevestigen. Anders sta je met lege handen als het achteraf toch allemaal net even anders bleek te lopen.
Erdejo
8 maanden geleden
Ik wacht inderdaad eerst af met wat voor antwoord ze nu komen. Dat bepaald verdere stappen uiteraard. M.u.v. de eerste afzegging vanwege de dubbele boeking staat alles op mail dus dat doe ik al.
Erdejo
4 maanden geleden
Toch nog een reactie van mijn kant. De koop is ontbonden