Mijn gasmeter geeft ander verbruik aan dan ik denk, wat kan ik daaraan doen?

Volgens mijn “slimme” gasmeter zou ik in de maand juli tm december 915m3 hebben verbruikt en van januari tot half februari 840m3. Nu is mijn verbruik niet anders geweest en is mijn gezins samenstelling ook niet veranderd. 2 volwassenen en 2 kinderen. Vrijstaand huis met energie label A.
Enduris is verantwoordelijk voor de gasmeter en heb contact gehad over dit geval. Ik heb normaal een verbruik van 180m3 per maand dus begin van het jaar zou ik bijna het 5 voudige verbruikt hebben. Ik heb geen lek gehad en er is niet aan het gas gewerkt.
De uitleg van enduris is dat januari een koude maand was.
Dus de laatste 6 maanden van het jaar zou ik bijna net zoveel verbruikt hebben als de eerst 1,5 maand. Dat kan natuurlijk nooit.
Weet iemand evt waar ik met dit probleem naartoe kan?
Groeten
Thijs.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
2.8K
Griffin
4 jaar geleden
Het internet staat vol met casussen van gelijke strekking v.w.b. absurd verbruik bij nieuwe slimme gasmeter, probeer een ombudsman?
TurfGraver
4 jaar geleden
Tja gas verbruik is natuurlijk van veel dingen afhankelijk.
https://www.energiesite.nl/wp-content/uploads/2015/08/gasverbruik-per-maand-e1438544089441.png
Koude maanden of zachte maanden kunnen groot verschil maken.
Pieterke
4 jaar geleden
In de media stonden er een tijdje geleden heel veel berichten over foutieve metingen met slimme gasmeters.

Antwoorden (2)

Je hebt normaal gesproken een verbruik van gemiddeld 180 m3 per maand. In de warme zomermaanden gebruik je natuurlijk nauwelijks gas, in de koude wintermaanden juist extra veel.

Het verbruik van 14-3 tot 1-7 is slechts 74m3 voor 3,5 maand. Dat is een warme periode geweest waarin je nauwelijks hebt gestookt. In de periode 1-7 tot 15-10 heb je wellicht ook maar 74m3 verbruikt (ook 3,5 maand warme periode). Tussen 15-10 en 1-1 heb je dus ook ruim 800 kuub verstookt in korte periode.

Je zult zien dat je tussen 15-2-2020 en 1-7-2020 ook een lager verbruik hebt. Als het totaal voor een heel jaar weer ongeveer gelijk is aan wat je gewend bent, is er niets aan de hand.

Het is heel normaal dat er in de winter in 2 maanden tijd meer verstookt wordt dan in de andere 10 maanden van het jaar bij elkaar. Elke maand betaal je een voorschotbedrag op basis van het gemiddelde per maand. Dat gemiddelde is niets anders dan het totaal van een heel jaar delen door 12. Is het koud dan is je verbruik vele malen hoger dan het gemiddelde, de rest van het jaar als je de verwarming nauwelijks gebruikt is je verbruik veel lager dan het gemiddelde.
4 jaar geleden
Een Slimme meter zal echt niet liegen.
851 m3 delen door 45 dagen = 18,91 m3 per dag ( het is mogelijk )

Je moet eerst uit zoeken wat in huis zoveel verbruikt.
( energie provider bellen, dat heeft geen zin als de meter klopt. )

Als je wilt weten wat je per dag gebruikt kun je hier aan melden.
https://mijn.energieinzicht.nl/

Of een extern apparaat dat je op je P1 poort van je slimme meter aansluiten.

P1 live uitlezen:

Plugwise Smile P1
Youless LS120 ( Enelogic )
Umeter live
Nsure ( alleen essent klanten )
iungo ( verkoopt p1 splitter )

P1 met abonnement:
Toon ( eneco )
Boks ( greenchoice )
verdienmetenergie

Slimme meter gegevens via netwerkbeheerder doorgeven aan site:

mijn energieinzicht
Umeter
Enelogic

Er zal wel nog meer P1 apparaten zijn, maar dat kun je zelf Googelen.
Plaatje bij antwoord