Wat is stadsverwarming en hoe werkt het?

Het klinkt alsof iedereen in de stad dit krijgt, maar volgens mij hebben niet alle mensen dit. Hoe kom je erachter of je gebruik maakt van stadsverwarming?

een jaar geleden
in: Energie
1.8K
Antoni
een jaar geleden
@lieveheersbeestjeee, hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtedistributie vind je een heel uitgebreide uitleg.

Antwoorden (1)

Stadsverwarming wordt ook wel warmtenet genoemd. Een huis, dat gebruik maakt van stadsverwarming is voor de verwarming niet aangesloten op het gasnet. Daarvoor is het huis aangesloten op een ondergronds netwerk van buizen, waardoor verwarmd water stroomt. Dit water kan op verschillende manieren zijn verwarmd, bijvoorbeeld door (kolen)centrales, maar ook door restwarmte van industrie.
Als een huis is aangesloten op stadsverwarming, dan is je meterkast anders. Er is dan een warmtemeter geïnstalleerd, die meet hoeveel warmte wordt afgenomen. Soms kan er ook nog een gasmeter zijn, bijvoorbeeld als er nog wel op gas wordt gekookt. Maar in veel huizen, die zijn aangesloten op een warmtenet, wordt elektrisch gekookt.
Stadsverwarming is voornamelijk beschikbaar in grote verstedelijkte gebieden. Maar dat betekent niet dat je in grote steden automatisch op een warmtenet bent aangesloten, want dat is alleen in delen van de grote steden beschikbaar. Inmiddels zijn wel ongeveer 500.000 huizen in Nederland op een warmtenet aangesloten.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Er kunnen ook op alle verwarming meters zijn geplaats die per verwarming meten wat er gebruikt is. @AnnBoo8146
AnnBoo8146
een jaar geleden
@ronron1212, dat is waar. Maar dat ken ik zelf alleen van blokverwarming. Dat is een speciale vorm van stadsverwarming. Maar misschien is dat ook een mogelijkheid bij "gewone" stadsverwarming.
ronron1212
een jaar geleden
@AnnBoo8146 ja dat is het bij de oude installaties dus de eerste generatie stadsverwarmingen.