Is het echt nodig om de thermostaat in mijn woonkamer in de nacht lager te zetten?

Er is een advies om overdag 19 graden en in de nacht 15 graden aan te houden. Maar als men in de ochtend van 15 naar 19 graden wil, dan moet de cv ketel extra lang stoken. Verder lig ik meestal minder lang in bed dan de meeste mensen. Ik heb de thermostaat 24 uur per dag op 17,5 graden staan. Alleen als er bezoek is heb ik wel dikwijls een elektrische warmeluchtblazer aan staan, een enkele keer 2.

een jaar geleden
in: Energie
1.9K
Rieneke1
een jaar geleden
Ik heb de temp dag en nacht op 18 gr, ivm 3 bejaarde katjes. De cv slaat maar sporadisch even aan, omdat alles op temperatuur blijft. Het lijkt me niet dat je er veel bij wint de thermostaat in de nacht flink te verlagen.

Antwoorden (2)

Het op temperatuur houden kost meer energie dan opnieuw opwarmen. Dat komt omdat hoe groter het temperatuurverschil is, hoe sneller iets van temperatuur veranderd.

Of wiskundig gezegd, afkoelen is niet een lineair verband, maar een exponentieel verband. Hoe beter iets geïsoleerd is, hoe meer dit exponentiële verband een lineair verband nadert.
Als het puur een lineair verband zou zijn, zou het inderdaad niet uitmaken of je de verwarming 's nachts zou aan laten, energetisch gezien dan.
een jaar geleden
corzijlstra
een jaar geleden
Wat is het verschil tussen een lineair en een exponentieel verband?
Thecis
een jaar geleden
Het zijn totaal verschillende verlopen. Lineaire functie ziet er zo uit:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lineaire_functie#/media/Bestand%3ALineair-cartesiaans.png Exponentiële functie ziet er zo uit:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Exponenti%C3%ABle_functie#/media/Bestand%3AExp.png Beide in deze plaatjes zijn stijgend. Je hebt ze ook dalend wat we hiervoor nodig hebben.
Lineair is telkens hetzelfde wat afneemt. Exponentieel wil zeggen dat het in het begin (dus met hoog tempverchil) heel hard gaat, maar verderop in de tijd langzaam (wanneer het tempverschil klein is).
Om je huis op temperatuur te houden, moet je precies evenveel (warmte)energie toevoegen als er weglekt.

Hoeveel energie er weglekt, hangt af van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hoe groter dat verschil, hoe meer energie er weglekt.

Dus: zet je de thermostaat lager, dan wordt het temperatuurvrrschil tussen binnen en buiten lager. Daardoor lekt er minder energie weg. En daardoor hoef je minder bij te stoken.

De thermostaat lager zetten bespaart dus energie.

Maak wel de juiste afweging tussen besparing en comfort. Als het enorm lang duurt voordat je huis weer aangenaam is, kun je je afvragen of de bedparing daar wel tegen opweegt.
een jaar geleden