Is een VVE in deze situatie verplicht en zoja, op welke manier?

Mijn zusje woont in een rijtjeshuis in de stad op de begane grond. Er bevind zich een slaapkamer op de eerste verdieping. De woningen zijn als het ware 'in elkaar geschoven', wat betekent dat haar slaapkamer uitkijkt op het dakterras van de buren en dat de andere buren hun dakterras hebben boven de keuken van mijn zusje.
Ze overweegt het huis te koop te zetten, maar we vroegen ons af of ze dan verplicht zijn om een VVE te hebben en zoja, met wie? De hele rij is aan elkaar geschakeld, dus moeten ze dat met z'n allen doen? Of hoeft dat niet als je geen portaal deelt met elkaar?

Nb: ik weet dat VVE's sinds 2 jaar verplicht zijn, het gaat mij echt om deze specifieke situatie en hoe deze op te zetten.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat daar niet al ergens iets over beschreven?
Bijvoorbeeld dat iedereen verantwoordelijk is voor het stuk dak direct boven de eigen kamers?
Zo heeft iedereen een gelijk stuk eigen dak. En VVE is sowieso handig en waarschijnlijk goedkoper als er een keer een nieuw dak op moet, dus wel aan te raden.

Het beste antwoord

Een Vereniging van Eigenaars is verplicht wanneer het een gesplitste woning betreft met de hieraan gekoppelde splitsingsakte. De VvE geldt per complex wat gesplitst is. De VvE wordt bij splitsing automatisch opgericht.

Wanneer de woning van uw zusje gesplitst is dan dient de VvE geregistreerd te zijn bij de KvK en is het verstandig om de VvE te activeren. Hoe u dit doet leest u op mijn website www.vvecentraal.nl. Ik heb de linkjes naar beide artikelen ook als bronnen opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zou dus contact moeten opnemen met de KvK om te kijken of er een vve staat ingeschreven? Voor zover ik weet is er niets over opgenomen in het koopcontract. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je heel makkelijk zelf opzoeken op de website van de KvK, onder handelsregister. Voer de straatnaam van je zusje in en als het goed is komt hij dan direct naar boven. Als er in het koopcontact niet verwezen wordt naar een splitsingsakte is ee VvE niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja, een VVE is verplicht omdat zij (deels) een gezamenlijk dak(terras) hebben en ook op (of boven) dezelfde grond zitten.
Dit is een moeilijke situatie omdat goed uitgerekend en bepaald moet worden wie welk deel van welke kosten betaalt.
Ga naar een VVE-beheerskantoor en leg het verhaal voor. Er zijn veel van dit soort kantoren die hier veel ervaring mee hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan met de hele rij neem ik aan dan he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, voorzover ze in elkaar vast zitten.