Hoe houd je het langst bloemen goed in huis?

Ik hoor o.m. beetje chloor, beetje suiker, schuin afsnijden etc. Maar wat kun je het best kunt doen weet ik niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Van zodra je thuiskomt met je verse snijbloemen vul je een schone vaas met lauw water. Lauw water wordt immers sneller opgenomen door de bloemstengels.
Los er al roerend een zakje bloembemesting aan toe. Heb je dat niet voorhanden, dan kan je desnoods een eetlepel Sprite mengen met een heel klein beetje bleekmiddel. Sprite geeft de bloemen energie, terwijl het bleekmiddel de bacteriën in het water doodt. Bloemenmest werkt uiteraard dan dat huismiddeltje.
Verwijder de bladeren van het gedeelte dat onder water komt te staan. Ook beschadigde bladeren en overtollige zijscheuten mag je verwijderen. Boven de waterlijn mogen de bladeren blijven zitten.
Snijd de bloemstengels schuin af in een hoek van 45°. Het volstaat meestal om slechts een à twee centimeter weg te snijden. Bij een uitgedroogde of houtige stengel mag je de laatste vijf à tien centimeter wegsnijden. Dat lukt het best met een scherp mes of een snoeischaar. Op die manier vergroot je het oppervlak en nemen de bloemen gemakkelijker water op.
Plaats de snijbloemen niet te dicht bij elkaar om te voorkomen dat ze gaan schimmelen.
Kies de juiste vaas
De ene vaas is de andere niet. Ideaal is een glazen exemplaar. Je kan ook een plastic vazen gebruiken, hoewel ze doorgaans minder stabiel zijn. Keramiek vazen zijn heel decoratief maar hebben het nadeel dat ze niet transparant zijn. Bij glas zie je duidelijk hoe hoog het water staat en hoe vuil het is. Ook het onderhoud is eenvoudiger. Metalen vazen zijn minder geschikt voor snijbloemen; deze materialen hebben immers een hoge zuurtegraad wat schadelijk kan zijn voor de bloemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gewoon regelmatig vers water bij het water doen en een zakje voeding voor snijbloemen, deze zijn vaak bij de bloemist verkrijgbaar..
bij rozen bv, snij de de doorntjes weg van de steel tot hoever ze in het water staan, en altijd alle bloemen schuin weg snijden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schuin afsnijden ( de "wond " moet zo groot mogelijk zijn).
Voeding in het water doen.
Zorgen dat er geen bloemblaadjes in het water hangen.
Zorgen voor voldoende (niet al te koud) water.
Wat je zegt over een beetje chloor is alleen om ervoor te zorgen dat het water niet troebel wordt. (glazen vaas)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verlengt de levensduur van je bloemen in de winter door behalve bovenstaande tips op te volgen ook de vaas niet op of vlakbij de verwarming te zetten en ze 's nachts in de (koude) keuken te zetten.