Als je als vrouw met een man trouwt en kinderen krijgt kan je man en je kind(eren) dan jouw achternaam aan nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Als je gaat trouwen mag je dit zelf kiezen. Je kunt ook jouw eigen achternaam én die van je partner aannemen; de volgorde daarvan is vrij. Stel meneer De Vries en mevrouw Jansen gaan trouwen, dan kan meneer De Vries kiezen uit de volgende opties:

Meneer De Vries
Meneer Jansen
Meneer Jansen-De Vries
Meneer De Vries-Jansen

Ook bij kinderen kun je zelf kiezen. De keuze die je bij het eerste kind maakt geldt ook voor de kinderen die daarna komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Ouders kunnen samen de achternaam van hun kind(eren) kiezen, die van de moeder óf die van de vader.
Zowel de vrouw als de man mag tijdens en na het huwelijk de achternaam van de echtgenoot gebruiken in het dagelijks verkeer. Ook partners die hun relatie hebben laten registreren bij de burgerlijke stand mogen dit doen. Hoe het precies zit kun je in onderstaande brochure lezen: