Mag iemand mijn huurkosten betalen?

Mijn vriend wilt een woning voor mij huren of kopen. Zelf hoef ik nauwelijks of niets van de kosten te betalen. Mag dit? En waar moeten wij opletten. Hij heeft zelf al een eigenkoop woning waar hij ook zal blijven wonen. Het huis is dus voor mij alleen.

2 weken geleden
2.4K
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
particuliere verhuurders maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit wie de huur betaalt, als die maar betaalt wordt. Bij sociale huurwoning zal echter vaak gevraagd worden naar een inkomensverklaring. Dan gaat de verhuurder er, waarschijnlijk, niet mee akkoord, dat het huurcontract op jouw naam komt.
Op zijn naam is onlogisch als hij er niet gaat wonen. Ik zou me wel afvragen hoe je verder gaat, als de relatie uit gaat.
Kun je dan de kosten zelf betalen?
tinus1969
2 weken geleden
Heb je nu een uitkering of werk je? Is het ‘een vriend’ of je levenspartner?
tinus1969
2 weken geleden
'particuliere verhuurders maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit wie de huur betaalt, als die maar betaalt wordt.'
Integendeel, dit interesseert particuliere huurders juist vaak heel erg, in het kader van betaalzekerheid.
Vvargas1
2 weken geleden
Ik werk part time en hij is niet mijn levenspartner. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer en kan de woning makkelijk betalen. Ik woon in een andere stad en ben nog niet van plan om bij hem in te trekken ivm me huidige baan en opleiding. Ik kom wel in aanmerking voor sociale huur alleen met de woning te kort weet ik niet hoelang dit nog gaat duren.
Vvargas1
2 weken geleden
Moet ik mijzelf laten opnemen in het contract? Of kan ik er gewoon gaan wonen als hij de huur betaald of woning koopt?
tinus1969
2 weken geleden
Waarom wil hij dat betalen? Gaat om een hoop geld.
Vvargas1
2 weken geleden
Zodat als hij in de buurt is hij bij mij kan verblijven. Daarnaast huurt en koopt hij ook wel eens woningen om te verhuren aan zijn werknemers.
erotisi
2 weken geleden
Als je vriend het op zijn naam huurt dan ben jij dus onderhuurder en dat mag niet altijd. Tegenwoordig staat nagenoeg in elke huurovereenkomst en/of de algemene huurvoorwaarden opgenomen dat een huurder zijn hoofdverblijf moet hebben in de door hem gehuurde woning. Maar kan een huurder, in wiens algemene huurvoorwaarden bovengenoemde verplichting ontbreekt, de dans ontspringen als hij niet in zijn eigen huis woont? Tegenwoordig staat nagenoeg in elke huurovereenkomst en/of de algemene huurvoorwaarden opgenomen dat een huurder zijn hoofdverblijf moet hebben in de door hem gehuurde woning. Verhuurders zijn die bepaling gaan opnemen toen zij steeds vaker geconfronteerd werden met huurders die hun woning niet bewoonden (met alle gevolgen van dien). Om hiertegen te kunnen optreden namen verhuurders bovenstaande verplichting in hun algemene huurvoorwaarden op, want de wet bepaalt niet specifiek dat een huurder die verplichting heeft. Maar kan een huurder, in wiens algemene huurvoorwaarden b

Antwoorden (1)

De belastingdienst zal dit als een gift zien. In 2024 mag een vreemde max. € 2.658 belastingvrij schenken.

Daarnaast wordt jij erg afhankelijk van je vriend. Huur geen huis wat je niet eventueel zelf kunt betalen, of neem maatregelen dat je een plan B hebt wanneer je vriend plotseling geen vriend meer is en de betalingen stopt.