Zitten er nadelen aan het inschrijven in een andere gemeente?

Voor mijn werk ben ik verhuisd naar een andere gemeente. Hier huur ik een kamer in een gezamenlijke woning. Vier avonden per week breng ik door op dit adres. De overige tijd ben ik aan het werk of verblijf ik op het adres van mijn ouders, waar ik sinds mijn geboorte al inschreven sta.

Moet ik mij nu inschrijven op het adres waar ik voor mijn werk verblijf?

Mijn post komt gewoon binnen op het andere adres, waar ik iedere week 3 dagen doorbreng.

Wat zijn de eventuele nadelen als ik mij op het andere adres uitschrijf en mijn adres van mijn kamer opgeef in mijn nieuwe gemeente?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Antwoorden (2)

Volgens mij maakt het dan weinig uit. Gemeentelijke heffingen betaal je voor een eenpersoons of meerpersoons huishouden en daar ben jij niet de bepalende factor is.

Je kan waarschijnlijk geen internet enz regelen op een adres als je er niet ingeschreven staat.
Het kan ook zijn dat in de ene gemeente het paspoort/rijbewijs een paar euro duurder is. Ook kan het invloed hebben wanneer je een eigen huurwoning zoekt via de woningbouw.

Maar ik zou wel even navragen bij de gemeente of je er wel (parttime) mag wonen zonder er ingeschreven te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je ouderlijk huis staat in de stad/gemeente waar je eigenlijk wilt blijven wonen, zou ik niets veranderen.

als je kamer in de gezamenlijke woning een eerste aanzet is om hier in deze stad/gemeente later een eigen huis te zoeken, dan zou het verstandig kunnen zijn om i.v.m. wachtlijsten je vast in te laten schrijven en vervolgens bij een woningstichting op de wachtlijst ook in te schrijven.

ooit, als je huidige werkgever je werkgever blijft en ook op zijn huidig adres blijft, zul je een beslissing (moeten) nemen, ook afhankelijk van kilometers tussen a en b, waar je gaat wonen.
dus na je ouderlijk huis en de kamer, waar zal je eigen huis/ woning staan in welke stad/gemeente.
pas als je dat antwoord kunt geven, kun je de voor- en de nadelen op een rijtje zetten en afwegen wat voor jou het zwaarst weegt.

voorlopig heb je 2 adressen en geen problemen ! en werk...!

Toegevoegd na 8 minuten:
ik vergeet helemaal dat gemeenten natuurlijk ook allerlei kosten/belastingen heffen en dat kan behoorlijk verschillen.
als bekend voorbeeld de hondenbelasting om een indruk van ongelijkheid in Nederland te krijgen:

Tarieven (in Nederland)

Op dit punt is er grote ongelijkheid in Nederland. Als willekeurig voorbeeld het volgende: wie drie honden heeft betaalt (in 2012) in Den Haag € 509,88 hondenbelasting en in Rotterdam € 502,80[2][3], maar in Leiden is dit gratis. Leiden heft sinds 2005 geen hondenbelasting meer.[4]. Ook bijv. Appingedam, Zoeterwoude en Texel heffen geen hondenbelasting.[5][6][7][8] De tarieven voor
hondenbelasting zijn vaak progressief: voor de tweede hond moet meer betaald worden dan voor de eerste, en voor een 3e hond nog meer. In Den Haag bijvoorbeeld kost de 1e hond € 111,96 , de 2e hond € 175,44 en de 3e (en alle volgende) honden € 222,48 per hond (tarieven 2012).[9] In de gemeente Landsmeer is dit € 42,60 voor de eerste en € 69,60 voor de 2e en elke volgende hond.[10]. Amsterdam hanteert een plat tarief, voor elke hond evenveel (€ 103,18 in 2012).[11] Om houders van kennels het leven niet onmogelijk te maken bestaat daarvoor vaak een apart tarief.
Gemeenten die geen hondenbelasting heffen (vaak omdat deze door de relatief hoge perceptiekosten onvoldoende doeltreffend wordt geacht) kunnen de gemiste inkomsten compenseren door een verhoging van andere gemeentelijke belastingen, zoals de onroerendezaakbelasting (ozb). Dit gebeurde bijv. in Arnhem.[12]

hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen. ;)