Hoe kan ik de grond verbeteren?

Ik wil een appelboom planten maar ik weet niet wat voor grond ik nu heb in de tuin en in wat voor grond ik het moet planten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

In Nederland heb je een aantal grondsoorten, het hangt er vanaf waar je woont wat voor grondsoort je hebt. Je kunt de grond uit je tuin laten testen bij de Boerenbond/Welkoopwinkel, dan weet je de exacte samenstelling van de grond uit je tuin. Daar kun je ook heel goed advies vragen over specifieke bodemverbetering. Algemeen advies is maak een composthoop en verspreid de humus (dat wat er van de composthoop overblijft) over de grond van je tuin. Sommige grondsoorten kunnen een strooibeurt kalk gebruiken, bij andere grondsoorten hoeft dat niet.

Appelbomen groeien het liefst ergens beschut op niet te zure grond. Volle zon mag, maar halfschaduw kan ook. Bijna elke plaats is geschikt en bijna elke grond is goed. Appelbomen houden niet van zure grond.
Zet (appel)bomen altijd 2 meter uit de erfgrens, dan krijg je ook geen problemen met de gemeente en de buren.
Als je het gat graaft voor de appelboom, is het verstandig direct steunpalen te plaatsen in het gat en dan pas de appelboom te plaatsen, zo beschadig je de wortels niet. De appelboom plant je door hem met de ent boven de grond te zetten, zo'n 5 cm. Doe geen mest in het plantgat, dan verbranden de wortels en gaat je appelboom dood. Als je het plantgat dicht hebt (gewoon met de grond uit je tuin), doe je een dikke laag humus om de stam van je boom, herhaal dit elke winter. Zo houd je de boom gezond en heb je goede, gezonde grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zorg dat om het boompje genoeg ruimte is om de wortels te laten groeien. Schoffel daarom, dit zorgt ervoor dat de aarde eromheen los komt te zitten. Graaf daarna pas een gat in de grond. Gooi wat tuinaarde/mest in het gat + water. Zet het plantje in het gat en schep daarna het gat dicht met de rest van de overgebleven tuinaarde. Geef het boompje veel zon en voldoende water, want daar houden ze van!