Is het nodig om alle radiatorkranen iets open te laten voor circulatie van de c.v.?

Wil graag in sommige vertrekken geen verwarming.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Nee, de kranen mogen ook dicht staan, dan is er alleen circulatie in de leidingen.
jc54
6 jaar geleden
Zolang er een paar kranen open blijven zit je altijd goed.
Eén is al voldoende, maar dat kan link zijn als er met die kraan of radiator iets aan de hand iets.

Alles dicht draaien kan de pomp slopen, dat is afhankelijk van het systeem en of er een (hiervoor niet standaard) beveiliging in zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het hard gaat vriezen, dan wel opletten dat leidingen niet kapot vriezen. Dat kan o.a. gebeuren bij tocht of zeer slechte isolatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de pomp hoeven de kranen niet open te staan. Een centrifugaalpomp kan daar hel goed tegen en gebruikt dan de minste energie. Als de ketel niet zonder doorstroming kan functioneren, moet de installateur daar een voorziening voor aanbrengen. Bij vorst moeten alle radistoren wat open staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar ga je ervan uit dat de installatie in orde is. Daarnaast vindt een ketel het niet leuk als er warmtevraag is en alles dicht staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een systeem, dat daar niet tegen beveiligd is, is sowieso onveilg1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ben ik met je eens, maar ik ken het systeem van de vraagsteller niet. Daarnaast is het onverstandig om problemen op te zoeken, die beveiliging is er voor als er iemand zo dom is om alle kranen dicht te draaien.
Niet om te "gebruiken" Denk bijvoorbeeld aan de problemen die er nu zijn met enkele Nefit ketels. Daar kan dit net dat beetje extra zijn waardoor een ketel in de fik vliegt. Maar we dwalen af, het ging de vraagsteller erom of ze (iets) allemaal op moeten zijn, niet of ze allemaal dicht mogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zijn het thermostaat kranen dat hebben ze 15 graden vorst beveiliging