Wat zijn de risico's als je zonneboiler alleen qua leiding ontkoppelt van je CV en reservoir + pomp + paneel intact laat?

Toegevoegd na 1 uur:
Vanwege de moeilijk bereikbare plek van de installatie en reservoir heb ik alleen maar de leidingen ontkoppeld. Pomp is dus nog steeds elektrisch aangesloten, tank is nog vol, etc. Panelen werken ook nog, dus volgens mij wordt er nog steeds water verwarmd, alleen zit dat nu in een gesloten systeem. Geeft dat rsico's indien het nog aanwezige water fors opwarmt met bijv. overdruk, etc

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van je systeem.

Zolang je een "overkook beveiliging hebt is er geen gevaar;
Je collector zal leeglopen als de temperatuur boven de 80graden komt.
(dit heet een leegloopsysteem, ergens in de link hoe het werkt)

Als je een druksysteem hebt kan het wel gevaarlijk worden,
dan zal er wel ergens een overdrukventiel zitten, voor een ontploffing hoef je niet bang te zijn, wel voor wat wateroverlast als dat ventiel op een slechte plek zit. (en als er antivries inzit komt dat er dus uit..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eenvoudigste manier, neem de stroom weg van de pomp. Het paneel warmt op maar zolang het water niet rondstroomt is er geen probleem