wilde een tegelknipper voor betontegels huren. De man zei dat omdat het om gebruikte tegels gaat je ze niet kunt knippen is dit zo? (toelichting)

Hij zei dat het kwam omdat gebruikte tegels vol kleine scheurtjes zitten en dat er hierdoor geen rechte stukken geknipt kunnen worden.

Wie heeft hier ervaring mee?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om 30x30 beton of stoep tegels

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om 30x30 beton of stoep tegels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar tegels meenemen en bij het verhuurbedrijf ff proberen?
Anders voor een haakse slijper of een tegelzaagmachine gaan. Beide ook te huur, tegelzaagmachine kost rond de 50,- per dag en in een dag kan je veeel zagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn plaatselijke Gamme kost een tegelzaagmachine huren €60 per 2 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de onderstaande in mijn hoofd, raar dat Gamma zo duur is, want als ik me niet vergis komen hun spullen van boels af.
http://boels.nl/huren/steen-betonbewerken/zagen/tafelzaagmachines-l600-h105-mm Onderstaande is net goed of net te klein, maar daar hebben ze er ook 1 net iets groter voor 50,- (inclusief btw)
http://www.borent.nl/materialen/details/beton_bewerken_en_metselen/steenzaagmachines/steenzaagmachine_300mm_230v
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die twee zijn niet welke bij "mijn" gamma staan. Ik vind de prijs absurd hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hier in de huurgids op pagina 10 onderaan kijkt dan zie je precies dezelfde als bij boels. (degene uit mijn 1e link)
http://www.rentpartner.com/index3.php
Alleen de prijzen en de stikker op het apparaat zijn anders, de foto is precies hetzelfde. (fotoshop)
(het zou kunnen dat jij het over een andere hebt, maar ik weet bijna zeker dat ze die op bij boels verhuren)

Het beste antwoord

Als het beton van de tegels oud is geworden, worden de tegels vaak bros en breken precies niet zoals jij het wil hebben.
De kans is groot dat het inderdaad niets wordt.

Beter is een kleine slijptol , ook wel haakse slijper te kopen, die zijn echt niet meer duur tegenwoordig, je doet er een slijpschijf voor steen in en slijp daarna een sleufje op de plaats waar er een stuk van af moet.
Hierna zet je een andere tegel op zijn kant, daarna neem je de tegel die je al ingeslepen hebt en sla de tegel op de andere die op zijn kant staat, maar wel precies op de inkeping.
Bijna altijd breekt de tegel hierop keurig af.
Zo kan je heel precies werken.
Een nadeel, zet oorbeschermers op en stuif de buren niet onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is oud? De tegels hebben een aantal jaar gediend als voetpad en zijn nooit zwaar belast. Spreek je over oud bij een half jaar? of 5 jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30 x 30 tegels zijn vaak tietallen jaren oud, maar minder dan 5 jaar is zeker niet oud.
Mogelijk zijn het wel extra dikke!
die zijn mogelijk lastig te knippen.

Andere antwoorden (2)

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan het me wel voorstellen. Veel zal trouwens ook afhangen van de manier, waarop de gebruikte tegels "geoogst" zijn.
Glazuur is als glas, erg sterk, maar ook erg kwetsbaar, als er al andere (minuscule) beschadigingen aan zitten. Die hoef je vaak nog niet eens te zien, maar ze kunnen wel verder scheuren en aanleiding geven tot verkeerde breuken.
Als het verwijderen van de tegels van de oorspronkelijke ondergrond met relatief veel geweld is gebeurd, is het risico van (kleine) beschadigingen ook groot. in dat geval zullen er dus veel tegels sneuvelen bij verdere opdeling.
Is het verwijderen van de tegels relatief eenvoudig en met weinig tot geen geweld gebeurd, dan is de kans groter dat ze ongeschonden opgedeeld kunnen worden. Maar.... niets is zeker. ook dan is er een zeker risico. Ze zijn immers veel meer in de hand geweest en veel meer neergelegd en weer opgepakt, vervoerd enz enz enz, dan nieuwe tegels.
Laat het echter geen stimulans zijn, om er dan maar van af te zien. Als het lukt heb je toch een goedkopere oplossing gebruikt dan nieuwe aanschaf. En soms geven weer toegepaste gebruikte tegels een bijzonder mooi effect, dat je met nieuwe tegels niet kunt krijgen.
Succes

Toegevoegd na 1 uur:
ja inderdaad het maakt nogal verschil uit of je praat over muur/vloertegels, of beton tegels. Ik ging van het eerste uit.
ook gebruikte betontegels kun je nog vrijwel zonder schade knippen, maar beter is inderdaad (zoals inmiddels ook al gezegd) een haakse slijper. dan gaan ze zeker zonder grote schade door
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het echt oude tegels kan je het knippen inderdaad vergeten.

Zijn de tegels nog niet zo oud en nog een mooie glad oppervlakte hebben zijn ze nog gewoon te knippen.

Het al dan niet kunnen knippen van betontegels is afhankelijk van hoeveel vocht de tegel in zijn leven heeft opgenomen, dat maakt een tegel op de duur bros.