Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?

Mijn broer en ik wonen in een woning. We betalen allebei apart onze huur, dus dat betekent, denk ik, dat we allebei apart onze kamer huren. We maken wel beide gebruik van de gezamenlijke keuken, badkamer, wc en voordeur.
We betalen allebei 300 euro aan huur. Mijn broer is 24 en ik 21.
Wij zijn benieuwd of wij in aanmerking zouden kunnen komen voor huurtoeslag.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om aan onze huurbaas te vragen of we de huur gezamenlijk mogen betalen, zodat mijn broer(24) hoofdhuurder zal zijn. Dat zou, volgens mij, betekenen dat hij een zelfstandige woonruimte huurt, met mij als medebewoner. Waarop hij huurtoeslag kan aanvragen.
Klopt dit of moeten we meer verander dan dat? En heeft dit eventueel meer gevolgen dan de genoemde?

Toegevoegd na 2 uur:
Wij.studeren nu allebei, dus ons inkomen is onder de grens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie inkomen wordt dan wel bij elkaar opgeteld.
OP toeslagen.nl kan je uitrekenen of je recht hebt op huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk even op de site van de belastingdienst, is ook zn applicatie waar je kan berekenen of je er recht op heb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij moet je dan toch bij een woningstichting zitten en kan het niet bij een particulier (??)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niet uit @sintaa, als de huur maar niet boven de 664,66 per maand is.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurtoeslag/vraag-en-antwoord/wat-is-huurtoeslag.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het zeker nader onderzoeken, misschien heb je er wel recht op als de woning op één naam staat en jij er een kamer huurt. Ligt echt aan je inkomen. Gewoon even naar de belastingdienst gaan met je gegevens.

Antwoorden (1)

Inderdaad eerst even uitrekenen of jullie samen niet teveel verdienen, eigenlijk hoop ik voor jullie dat dat wel het geval is, want beter geld verdienen dan huurtoeslag.

Daarnaast liggen jullie rechten iets anders bij gewone huur tegenover kamerhuur.
Maar huurtoeslag is zeker dat zeker waard.

Als de eigenaar het contract op 1 jan 2012 zet, dan heb je met terugwerkende kracht recht op huurtoeslag,
alleen maken jullie nu vast apart geld over, dan werkt het niet.

Het is wat lastiger als een van jullie weg gaat, helemaal als je broer weggaat en jij wilt blijven. Je broer zegt dan het contract op en jij hebt dan geen rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, vooral het laatste is voor jou nadelig. Je kunt wel gewoon het huurcontract op jullie beide namen zetten en verder gaan als fiscale partners, net als dat je getrouwd bent en dat zou het moeten kunnen mits jullie niet teveel verdienen.