Hoe verzorg ik een vleesetende plant?

Ik heb net een klein vleesetend plantje gekocht. Hij heeft ongeveer 10 'mondjes' die niet meer dan een cm boven de aarde uitsteken. Ik had verwacht dat er een beschrijving in het doosje zou zitten, maar dat zit er dus niet. Dus mijn vraag is: Hoe verzorg ik er nou eigenlijk een ? Hebben ze water nodig enzo? Ik heb ze al wat vliegjes gevoerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
30.9K
Amadea
11 jaar geleden
Weet je de naam van het plantje ook, of kan je er een afbeelding van laten zien? Het blijkt namelijk nogal uit te maken per soort hoe ze verzorgd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt mij ook wel handiger idd.

Antwoorden (5)

Vleeseters kunnen jarenlang plezier geven als men rekening houdt met enkele belangrijke leefregels:

1. Zet de plant op de zonnigste plek; zolang de planten over voldoende water beschikken is felle zon zelfs zeer welkom. Opgelet: Nepenthes is een tropische epyfiet en houd NIET van direct zonlicht.
2. Zet de plant in een wijde schotel met een laagje water. Hoe groter de pot, bak of schaal, hoe minder snel deze zal uitdrogen.
3. Laat de potgrond nooit uitdrogen. Geef geen water op de plant, maar in de schotel.
4. Gebruik bij voorkeur regenwater of zacht leidingwater. De planten verdragen geen kalk.
5. Geef nooit plantenvoeding!
6. Verpot de vleeseters elke een of twee jaar in grove turf. De beste periode is het voorjaar.
7. Verwijder afgestorven bruine blaadjes of kelken om schimmelgroei te voorkomen.
fremar
11 jaar geleden
Ik vond deze algemene beschrijving voor de verzorging van vleesetende planten:
De meeste vleesetende planten houden van een natte moerasachtige omgeving, dus zet je planten in een laag water tijdens de groeiperiode. Een diepte van 1 tot 5 cm regenwater is het beste, of gebruik gedestilleerd water of zacht kraanwater. Hard water is niet goed, want de minerale zouten hopen zich op in de grond en daar gaan de wortels van rotten.

Gebruik nooit plantenvoeding zoals bv Pokon, want de planten groeien van nature in zeer voedselarme moerasgrond. Dat is ook de reden waarom ze insecten vangen: die geven de planten voldoende voeding. Geef de planten geen stukjes vlees, want hier gaan de vallen van rotten. Je kunt ze levende insecten voeren als ze binnen staan en er niet veel insecten zijn, maar dat is niet noodzakelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heb je een trompetbekerplantje, Sarracenia.
Die heeft veel licht nodig, maar moet wel beschermd worden tegen felle zon. Constant nat houden met kalkvrij water, een laagje van 1 centimeter op de onderschotel. Geen mest, geen plantenvoeding geven. Voeden met kleine fruitvliegjes mag, maar is niet strikt noodzakelijk.
Amadea
11 jaar geleden
De Venus' vliegenval groeit in het wild in moerassen. Moerassen zijn bodems met weinig vruchtbare grond. Daarom mag het plantje dat je hier koopt niet in gewone teelaarde geplant worden. De plant zal zijn voeding wel uit insecten halen. Het plantje kan gerust een paar weken zonder voedsel. Waar wel op gelet moet worden is dat de grond altijd vochtig moet zijn. De pot van het plantje staat best in een grote schaal met water, zodat er water kan verdampen rond het plantje. Wel mag het plantje niet constant in het water staan. De grond mag niet nat worden, daarom is het beter om de pot op een verhoog te plaatsen, of op een laag stenen met daaronder water. Het gemakkelijkste is dan om om de paar dagen het water bij te vullen zodat de pot dan eventjes in het water staat. Altijd regenwater nemen als water, want ander water bevat teveel mineralen, en kan te hard zijn. Plaats het plantje altijd in de zon. Zo zullen de bladeren mooi rood kleuren, en rapper vliegen aantrekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://users.skynet.be/triplebee/venus.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat de vochtigheid hoog moet zijn. in een kweekbakje zet je een jampotje met water, daarin een bruissteentje en aquarium pompje (met een beetje(dopje) waterstofperoxide) zodat de vochtigheid maximaal blijft en er geen schadelijke schimmels ontstaan. dit is voldoende en geen direkt zonlicht. en op deze manier heb ik mijn Venus al ruim 7jaar staan voor het raam, in een kweekbak, vochtig en dit gaat goed. bloei en groei, en ik gooi er regelmatig een huisvlieg bromvlieg in.
deze plant heb t naar zn zin hieroo...