Hoe het beste een hypotheek afsluiten?

Het pand van mijn partner stond totnutoe op zijn naam. Inmiddels is het testament aangepast en erf ik bij zijn overlijden samen met zijn kinderen een derde deel van het pand. Mocht hij overlijden kan ik er blijven wonen tot mijn overlijden en de kinderen erven daarna verder.
Nu willen wij onze hypotheek verhogen, op dit moment is er een hypotheek van 45.000. we willen die hypotheek verhogen naar 80.000. Ik zal dus vanaf nu mee moeten tekenen. Mijn man is door een ernstige ziekte niet meer in staat te werken dus heeft een ziektewet-uitkering. Ik heb een bkr aantekening en los nog keurig mijn schulden af, per 1 juli heb ik ook een nieuwe baan. Hoe kijkt de hypotheekverstrekker hiernaar...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ter eerste: sterkte met deze situatie.
Het enige advies dat in dit geval gegeven kan worden is: ga naar een hypotheekadviseur. Wij kennen jouw inkomen niet en weten niet wat voor een BKR-registratie jij hebt. De hypotheekverstrekkers van tegenwoordig zijn streng, maar afhankelijk van jouw betalingsgedrag en inkomen, moet er nog wat mogelijk zijn. Maar dat is zo dus niet te zeggen. Daarvoor moet jullie administratie nagekeken worden. Veel succes, ik hoop dat het lukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziektewet uitkering wordt niet meegerekend als deze niet permanent is. Is je man voor altijd afgekeurd om te werken dan wordt zijn inkomen wel meegeteld.
Wb bkr-registratie is mij niet anders bekend dan dat je dan geen hypotheek kunt afsluiten.
Bron: helaas eigen ervaring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan, Martine. Als je een BKR-registratie hebt vanwege een lening, dan kun je gewoon een hypotheek krijgen. Mits je inkomen hoog genoeg bevonden wordt om de lening en de hypotheek moeiteloos af te lossen. Heb je een registratie bij BKR met een achterstandsregistratie (dus te late aflossing van een lening), dan kun je een hypotheek over het algemeen op je buik schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede aanvulling, Stella! Wij kregen geen hypo, omdat t inkomen te laag was. Van de achterstand regel is ons niks gezegd. Ws omdat dat niet van toepassing was. Thx voor aanvulling, ik heb geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Martine. Daar zijn we hier voor, he. ;)
Het pand staat nog steeds op zijn naam en blijft op zijn naam staan. Ook wanneer je meetekent voor de geldlening tot nakoming van de verplichtingen.
Ik vind dat als je meetekent voor de schuld je ook een zeker recht moet hebben op het bezit, het onroerend goed. Dat recht heb je nu niet.Stap naar een notaris om voor dat "evenwichtsprobleem" advies te krijgen.

Als je een ziektewet uitkering hebt, dan hoef je niet twee jaar te wachten maar kun je vervroegd een keuring aanvragen bij het Uwv, waarmee het recht op een invaliditeitsuitkering (WIA) wordt vastgesteld.