Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welk fabrikaat is dit porseleinlogo?

In de boedel van mijn overleden moeder zit een servies. Het is wit met blauw. Het was oorspronkelijk van mijn opa en oma, en is dus al oud. Ik schat begin vorige eeuw. Moeder heeft altijd gezegd dat het een servies van Meissen is. Er staat een logo op de onderzijde (zie foto), maar dat kan ik nergens terug vinden op internet. Ook niet bij Meisser. Weet iemand van welk fabrikaat dit servies is? Kent iemand het logo?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het zijn 2 licht gebogen lijnen die elkaar kruisen met de letter H ertussen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is de foto ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik mee bezig. De eerste keer mislukte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meissen is het inderdaad niet.
http://www.meissen.com/de/ueber-meissen®/marken/meissen®-wort-bild-marken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zwaarden zitten me dwars....:)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat je te maken hebt met een imitatie Meissen servies.
Als je kijkt bij de bijgevoegde link zie je merktekens van Meissen zoals ze deze door de jaren heen gevoerd hebben.
Als je vervolgens bij de imitatie Meissens onder het tweede tabje kijkt, zie je helemaal onderaan een merkteken wat wel heel erg lijkt op de jouwe.
Een originele Meissen is het in ieder geval niet want zij hebben altijd de twee zwaarden als merkteken gehad.
Overigens is dat nog steeds niet verkeerd want dan heb je nog steeds een mooi, oud servies en zit jij met de schatting begin vorige eeuw aardig in de buurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord en de link.
De 2 zwaarden van Meissen had ik ook al gevonden, in verschillende uitvoeringen. Die "H" vind ik vreemd. Een " M' zou dan logischer zijn toch?
Misschien is het toch van een andere fabrikant en niet van Meissen.
Ik kan me niet voorstellen dat mijn opa en oma imitatie gekocht zouden hebben. Zo waren ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat jou opa en oma niet zo waren maar vergeet niet dat een 'imitatie' wel bedoeld is om mensen op te lichten of een rad voor ogen te draaien, dus misschien zijn ze wel gewoon op het verkeerde been gezet destijds.
Zo makkelijk aan informatie komen als nu zat er natuurlijk niet in, in die tijd.
Maar ik houd je vraag in de gaten, ben wel benieuwd :o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen er inderdaad ingetuind zijn.
Maar die "H"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'H' zou dan van Hirsch, Franziska moeten zijn.
Zoals je kunt lezen is zij destijds aangeklaagd omdat haar merkteken te veel op dat van Meissen zou lijken.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat zij hier niet direct van op de hoogte was (slechte informatie voorziening) en geen kwaad in de zin had óf dat ze probeerde toch onder haar eigen naam op het succes van Meissen probeerde mee te liften.
Als je ziet dat zulk soort processen vandaag de dag ook nog steeds gevoerd worden door fabrikanten die vinden dat het logo van fabrikant Y teveel op dat van hun lijkt, en dat terwijl nu alles open en bloot is, zou dat natuurlijk in die tijd ook best eens het geval kunnen zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat logo ziet er weer net even anders uit.
Dank voor je uitgebreide informatie!! Plus waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, leuk om zulke dingen uit te zoeken :o)
Ben benieuwd of er nog andere reactie's/antwoorden komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben toch nog eens even verder gaan zoeken over deze Franziska Hirsch en het zou toch best wel eens kunnen kloppen, zij decoreerde namelijk hoogwaardig kwaliteits porselein afkomstig van.....Meissen, in de steil van.....Meissen. Zij kocht blanco porselein van Meissen om het vervolgens zelf te decoreren. Daar was ze behoorlijk bedreven in en heeft dat 37 jaar lang gedaan. Als dit waar is hadden jou opa en oma dus wel degelijk een servies van Meissen porselein, maar gedecoreerd door F. Hirsch. Wat ik er zo van zie en lees is deze dame behoorlijk bekend in deze wereld en gaan deze serviezen voor aanzienlijke bedragen over de toonbank, ze was dus zeker niet zomaar een bedrieger. http://www.antiques-bible.com/ppf/term/Franziska+Hirsch/definition.asp http://www.rubylane.com/item/325771-GCE549/Franziska-Hirsch-Dresden-Porcelain-Cream
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh NBK, wat een leuke informatie! Het zou in derdaad zomaar kunnen. Dank voor je spitwerk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals dank voor je speurtocht!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Bessy, ik heb ook zoiets als jij maar bij mij staat er een R in, maar precies dezelfde tekening erin.blauw/ wit porselein, ook geërfd van mijn moeders moeder ( Oma ) dus
Gr Wil

Andere antwoorden (2)

decor zwiebelmuster merk Huttensteinach and Meissen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gebr. Schoenau in Hüttensteinach/Sonneberg in Deutschland im Zeitraum 1887 - 1897
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing