Met hoeveel mensen kun je wonen op 30m2?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

theoretisch kan je met meerdere mensen op een kleine ruimte wonen. Veel hangt er af van hoe de ruimte is ingedeeld : één grote kamer, verschillende kleine kamertjes... Bij de voorbeeldwoningen bv. in de winkels van Ikea ben ik altijd verwonderd op hoe een kleine ruimte men erin slaagt een woning te creëren voor meerdere personen. als moest ik toch even glimlachen toen ik zo een mini modelwoning ingericht zag voor ... 8 mensen. concept : één redelijk grote tafel, klapstoelen in het midden. en daar omheen een aantal stapelbedden met een gordijn voor. Wat ik je zeker kan aanraden is een boek halen over "klein wonen" daar zie je wonderen gebeuren. Maar, zoals gezegd, als het over één grote ruimte gaat met een douchetje annex wc, dan wordt het moeilijker. Ruimteverdelers (bv. een vrijstaand rek) kunnen helpen om een ruimte te verdelen, maar doen natuurlijk geen wonderen ivm privacy. Verder zijn er kleine oplossingen, bv. een koptelefoon opzetten als je televisie kijkt of muziek beluistert en de ander bv. wil lezen of gewoon behoefte heeft aan stilte. Een verdere noodzaak is voldoende bergruimte, over niks is er zoveel ruzie denk ik dan over wanorde in een kleine ruimte. Bergruimte die makkelijk te bereiken is, met ook plaats voor bv. vuil wasgoed etc. Makkelijk te maken van goedkope rekken met een doek ervoor. Als er een kelder of dergelijk is, ben je ook al een heel stuk verder : daar kan allerlei materiaal in waarvoor er boven geen plaats is (bv. kampeermateriaal). Aangepast meubilair is ook super, maar vergt natuurlijk een investering (ik bedoel bv.. een bed met laden). En natuurlijk hangt er ook heel veel af van de band die de mensen hebben die in de ruimte wonen. Bij een stel is het een heel ander verhaal dan bij vrienden die willen samen wonen, al is het maar omdat je bij een stel in theorie maar één bed nodig hebt. Dus : bekijk de ruimte, bekijk je budget, bekijk je individuele noden op vlak van privacy, haal inspiratie en dan vertelt de ruimte je zelf hoeveel mensen er in kunnen.

Je hebt het over 'wonen'. Dit betekent dus dat er in die 30 m2 ook een douche, kookgelegenheid en wc moet zitten. Dan hou je betrekkelijk weinig ruimte over. In bovenhuizen wonen legio mensen prima in zo'n ruimte, maar meestal alleen of hooguit met 2 personen. Dat lijkt me ook echt het maximum.

30, het ligt er maar aan wat je wilt, b.v. moet je er ook voedsel voorziening af halen dan 1, enz enz

Dat ligt aan je eisen en levensstijl en aan hoe close je bent met je medebewoners. In een appartement van 30m2 kun je best met 2 mensen wonen mits je goed met elkaar overweg kunt, en ook nog wel met een kind als het moet. Vroeger woonden mensen met een gezin van 10 op minder dan de helft, maar tegenwoordig willen we toch meer ruimte. Dus met hoeveel mensen je er kunt wonen, hangt van die mensen af. Heeft de een een nachtritme en de ander een dagritme, dan is twee misschien al teveel.

Als die mensen als legbatterij kippen kunnen leven, dan 90 mensen. Zo niet, hangt het af van de ruimte die de mensen die er wonen nodig hebben per persoon.

Normale situatie hooguit 2 personen. Uiteraard is dit niet veel ruimte. In oorlogstijd was dit natuurlijk wel anders voor de mensen die ondergedoken waren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100