Hoe wordt de prijs van huistaxatie vastgesteld? Is dit afhankelijk van de waarde en is dit altijd hetzelfde percentage?

Zijn de prijzen van makelaars voor taxatie hierin verschillend of procentueel gelijk? Kun je ook van te voren een prijs afspreken?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel de prijs die je moet betalen voor de taxatie, niet de waarde van het huis.

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt van de kwaliteit van de taxatie af en van jouw onderhandelingskwaliteiten. Er zijn ook makelaars die vaste prijzen rekenen en bij Eigen Huis kun je een waardebepaling laten doen. Die is voor een rijtjeshuis vrij nauwkeurig en kost een of twee tientjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De taxatie zou nutteloos zijn als je zelfs de prijs afspreekt, maar het kan wel. De taxatie word gedaan door het kijken naar de hoeveelheid grond bij het huis, de facaliteiten van het huis, de ligging van het huis en de staat van het huis.

Toegevoegd na 18 minuten:
ow hoe wordt de prijs van de taxateur vastgesteld. Ik denk aan de hand van de leeftijd van de taxateur en door prijsvergelijking met andere taxateurs. En alle taxateurs spreken met elkaar af dat ze niet minder dan een bepaald bedrag moeten vragen, want als ze allemaal de prijs hoog houden verdienen ze meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
ik bedoel de prijs van de taxatie, niet van de waarde van het huis.
aanvulling op bovenstaande:
hoe goed het gaat met de economie is ook erg belangrijk voor de hoogte van de taxatie

vraag 10 makelaars en je krijgt 10 verschillende waarden, omdat ze op andere dingen letten en elke eigenschap van het huis op een eigen manier zullen waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn wat richtlijnen voor maar je kunt daarover ook een vaste afspraak maken met een makelaar.

Tot € 113.445,- betaalt u 0,185% (1,85 promille) + € 22,69 vaste kosten.
Van € 113.445,- tot € 453.780 betaalt u 0,165% + € 22,69 vaste kosten.
Van € 453.780,- en meer betaalt u 0,150% + € 22,69 vaste kosten.