In een boek over ganzen houden las ik de zin " het lijkt erop dat er veel meer mannelijke dieren worden geboren" . Is dit juist en waarom is dat?

Boek eenden en ganzen van auteur Liz Wright.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden ook iets meer jongens dan meisjes geboren bij de mens.

Het beste antwoord

Ik denk wel dat dit juist is.
Het is bij meer dieren het geval dat er meer mannetjes dan vrouwtjes geboren worden. Bij een krokodil bijvoorbeeld ligt dit aan de temperatuur van de eieren tijdens het broeden. Bij eenden en ganzen kan de reden zijn dat mannetjeseenden/ganzen meer opvallen dan vrouwtjes (door hun fellere kleuren) en daardoor makkelijker ten prooi vallen aan roofdieren.
Ook kan een reden zijn dat mannetjesdieren over het algemeen zwakker zijn vlak nadat ze geboren zijn dan vrouwtjesdieren en dus sowieso makkelijker overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is inderdaad heel goed mogelijk; wij hebben kippen en de paar keer dat er kuikens waren, waren de meeste kuikens haantjes. Ik heb me laten vertellen dat dat normaal is.
Het kan, behalve wat diegene hierboven zegt, ook zijn dat mannelijke vogels meer risicovol gedrag vertonen zegmaar, en daardoor een kleinere kans hebben op overleven. Dus meer vechten, zich 'wilder' en avontuurlijker gedragen enzo.