Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In een boek over ganzen houden las ik de zin " het lijkt erop dat er veel meer mannelijke dieren worden geboren" . Is dit juist en waarom is dat?

Boek eenden en ganzen van auteur Liz Wright.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
759
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden ook iets meer jongens dan meisjes geboren bij de mens.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk wel dat dit juist is.
Het is bij meer dieren het geval dat er meer mannetjes dan vrouwtjes geboren worden. Bij een krokodil bijvoorbeeld ligt dit aan de temperatuur van de eieren tijdens het broeden. Bij eenden en ganzen kan de reden zijn dat mannetjeseenden/ganzen meer opvallen dan vrouwtjes (door hun fellere kleuren) en daardoor makkelijker ten prooi vallen aan roofdieren.
Ook kan een reden zijn dat mannetjesdieren over het algemeen zwakker zijn vlak nadat ze geboren zijn dan vrouwtjesdieren en dus sowieso makkelijker overlijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is inderdaad heel goed mogelijk; wij hebben kippen en de paar keer dat er kuikens waren, waren de meeste kuikens haantjes. Ik heb me laten vertellen dat dat normaal is.
Het kan, behalve wat diegene hierboven zegt, ook zijn dat mannelijke vogels meer risicovol gedrag vertonen zegmaar, en daardoor een kleinere kans hebben op overleven. Dus meer vechten, zich 'wilder' en avontuurlijker gedragen enzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding