Radiator zwart verven in veranda?

Hoi.
Dus, ik heb aan mijn woning een veranda van 5m op 5m, 4hoog.
In het voorjaar en najaar komt de temperatuur er overdag boven de 30°.
Tegen de avond koelt het (in de hele woning) nog teveel af, en moet de chauffage nog aan.

Zou het nuttig zijn om de radiator (3,3m lang, 50cm hoog) zwart te verven en zo het water te warmen (beetje zoals een zonneboiler)
De circulatiepomp aanlaten en het water opwarmen.

De veranda:
Noord-west: vast aan de woning.
Noord-oost: vast aan de woning.
Zuid-oost: muurtje van 1m hoog met de radiator, daarboven ramen.
zuid-west: grote ramen van boven tot onder.

Momenteel staat het zonlicht vanaf 15.25u lijnrecht met de muur met de radiator. Daarna staat de zon dus tot de avond erop!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Ja, het scheelt,
maar scheelt het genoeg?
Als je er iets zwarts voor hangt, wordt het dan echt heet of alleen een beetje warm?

Daarnaast moet de circulatiepomp wel aan blijven, die zou anders uit kunnen.
Ook moet je steeds als alsnog de verwarming aan moet die radiator dicht draaien. (anders warm je voor niks de veranda 1op)

Maar die warmte op de veranda kan je misschien beter benutten door de warme lucht naar binnen te blazen.
Met een zuinige, stille ventilator en met behulp van een thermostaat en/of een tijdklok zou dit automatisch kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx, ga het inderdaad eens met een ventilator proberen, boven tegen het dak,hangen en dan op en neer laten draaien tussen de binnendeur en binnenraam

Andere antwoorden (4)

Je kunt het voor proef gewoon proberen en zien of het effect sorteert.
Lukt dat niet, dan kun je hem na een jaar toch weer terug wit schilderen.
Persoonlijk geloof ik niet dat het zwart maken veel aan de temperatuur zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal best wel wat schelen, schilder hem wel met matte zwarte verf, dat gaat beter dan glanzende.
Verdiep je ook in het probleem dat je woning zoveel warmte verliest, daar is mogelijk meer winst te behalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis is van mijn grootmoeder, het is deels beschermd, het dak zou er langs buiten of binnen uit moeten voor isolatie. ik woon er momenteel bij in omdat ze niet zelfstandig meer kan wonen. En echt grote verbouwingen zoals het dak zou mogelijk wat te druk worden voor haar!
Daarom dat ik voor kleine alternatieve kijk.
Heb de CV-buizen reeds geïsoleerd, ga reflecterende folie proberen te steken, en dacht dus aan dit...
Het water heeft veel te weinig capaciteit het vermogen om energie op te nemen) om veel effect te hebben. Je bent meet geld aan verf kwijt dan je ooit aan energie zult besparen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je radiator zou al veel van zijn warmte direct aan de omgeving afstaan en het is waarschijnlijk voordeliger om een zonneboiler te kopen dan je radiator afdoende te isoleren (waterdichte behuizing, isolatie en dubbelwandig glas ervoor).
Ik ben bang dat dit op een teleurstelling uit zal lopen.
Isolatie van de woning zelf lijkt me beter. Misschien is isolatie onder de vloer ook mogelijk.