kan zonnedauw ook groeien op gewone mos?

ik wil mijn vijver graag uitbreiden kan ik het opvullen met gewone mos voor mijn zonnedauw of moet ik echt veenmos gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (1)

Zonnedauw groei op vochtige tot natte turf.
De grond zelf moet zuur een voedselarm zijn.
Het beste is turfblokken te gebruiken die voor een deel in het vijverwater staan.
Maak ik die blokken een klein kuiltje en daarin het zonnedauw.
Op deze turfblokken gaat spontaan veenmos groeien of andere soorten die graag in de natte turf staan.
De sporen er van zitten in de turf zelf.
Daarom zie je zonnedauw altijd tussen het mos groeien.
Veel belangrijker is dus de natte turf en niet het mos.
let op geen vijverkalk aan de vijver toe te voegen, ook het water moet zuur en zacht blijven.
Als je het goed doet, overwintert zonnedauw heel gemakkelijk.
Volgend jaar kan zonnedauw gaan bloeien en uitzaaien.

Toegevoegd na 12 uur:
Mocht je meer willen weten over vleesetende planten in een turfmoeras, vraag het dan even, heb er veel ervaringen mee.