Hoe werkt een deurklink?

Dit vraag ik me al af sinds m'n vierde. Hoe gaat zo'n ding nu naar binnen enzo? :o

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De deurklink heeft een as die als tandwiel is gefraisd. De schoot is het ding wat de deur vastzet in de deurpost. Door de deurklink naar beneden te bewegen draait zijn tandwiel de schoot naar binnen. De schoot zit namelijke vast aan een staaf die men tandheugel noemt ( het is een staaf met tandjes en die grijpen aan in de tanden van de as van de klink. Toegevoegd na 4 minuten: Tandwiel, ook wel rondsel genaamd zoals op plaatje. Toegevoegd na 1 uur: Foutje, het door mij gegeven antwoord betreft een grendel. Oribatei heeft het juiste antwoord gegeven. Een plaatje was moeilijker te vinden, let op het bovenste deel.

Wat gaat naar binnen? Het metalen stukje dat in het deurgat valt? Het is een soort draaisysteem. De klink gaat naar beneden, omdat het metalen stukje van de deur dat de deur dichthoudt aan de klink verbonden is draait deze mee naar binnen.

de klink zit vast aan een vierkante as die door een pal schuift waaraan een hefboompje zit welk de schoot naar binnen draait,door een veer word de schoot bij het loslaten van de klink weer in tegengestelde richting bewogen waardoor de schoot in de sluitkom valt en de deur op zijn plaats houd.

Ik zou zeggen pak een schroevendraaier en schroef em open :D

Het plaatsen van een deur heet afhangen. Gewoonlijk doet een timmerman dit. Het raamwerk waarin een deur wordt afgehangen, heet (deur)kozijn. Een verticaal deel van het deurkozijn heet deurpost. Ophangpunten waaromheen een deur draait, heten scharnieren. Alle zaken waarmee een deur wordt afgehangen, heten tezamen het hang-en-sluitwerk (de term deurklink heeft hier ook betrekking op). Onder een deur bevindt zich vaak een verhoging, die drempel of dorpel wordt genoemd. Boven een deur bevindt zich in de muur meestal een latei die verzakking voorkomt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100