Wat zijn de voor- en nadelen van heteluchtverwarming?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
39.5K

Het beste antwoord

Ik ben af en toe in een huis met heteluchtverwarming en ik geef nu alleen nadelen want de voordelen zijn al genoemd. Dit houdt niet in dat ik er perse tegen ben.

Het belangrijkste nadeel is dat er geen stralingswarmte is en dat is juist wat een behaaglijk gevoel geeft in een huis.

Hierdoor zal je de temperatuur iets hoger instellen om dit te compenseren.
Vooral bij koude muren heeft dit veel invloed.
In een rijtje waar de buren flink stoken, maakt dat minder uit, maar bij buitenmuren wel.

Persoonlijk vind ik de lucht nogal droog is en dat het soms lastig is de juiste temperatuur te vinden. 19 graden is soms net te koud terwijl ik het dan bij 19,5 ineens warm krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat er ook nog enkele nadelen genoemd worden. Dat geeft wat tegenwicht en wordt de overweging beter. Dank je wel.
Ook een +
burgos
12 jaar geleden
Sorry hoor, hier ben ik het niet mee eens.
Ons huis is vrijstaand,maar van deze dingen hebben wij echt geen last,en wat nog een groot voordeel is?de ketel ven hete luchtverwarming,gaat wel 3x langer mee,wij hebben de onze na 35 jaar vervangen,niet om dat hij kapot was,maar hebben nu een hoge rendament genomen, van wegen de gasprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die stralingswarmte is getest in twee exact dezelfde huizen, het is namelijk een wijkje waar iedereen hetelucht had. Enkele hebben dit vervangen voor een gewone cv. en daar kan de thermostaat iets lager. Of je last hebt van de nadelen is persoonlijk. Dat ze veel langer meegaan klopt, echter is het vervangen ook veel duurder.
Waarschijnlijk hebben jullie het nu vervangen voor een gewone HR-ketel en een water-lucht warmtewisselaar.
Dan heb je nu een gewone HR-ketel, met een gewone levensduur.
Maar dat is niet erg want een HR-ketel is zuiniger dan rechtstreekse luchtverwarming.
burgos
12 jaar geleden
Nee hoor we hebben weer hete lucht verwarming genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar het type,
want voor zover ik weet wordt rechtstreekse heteluchtverwarming niet meer toegepast omdat het rendement een stuk lager is.
(maar ik leer graag bij..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Moolkeesje is ook prima, maar ik was op zoek naar ervaringen van gebruikers.
Aan dit antwoord denk ik het meeste te hebben.

Andere antwoorden (3)

Heteluchtverwarming
Men kan het niet zien maar merkt het wel. Door de afwezigheid van de traditionele radiatoren heeft men een enorme vrijheid wat de inrichting van de ruimte betreft. Door een systeem van luchtkanalen en onopvallende roosters wordt de lucht die de woning binnenkomt naar de ruimten wordt gevoerd. Door de constante verversing en filtering en van lucht blijft deze fris en ongewenste stofdeeltjes blijven bovendien buiten. Door de langzame circulatie van de lucht is de woning in korte tijd op temperatuur terwijl het hoge rendement van de luchtverwarming de energiekosten laag weet te houden.

Al decennia lang worden een groot aantal woningen met heteluchtverwarming verwarmd. Naast de luchtverwarmer zal een aparte gasboiler of geiser het warme water voor bad en douche verzorgen. Met name de allereerste luchtverwarmers en gasboilers of -geisers uit de jaren 70 tot 90 van de vorige eeuw hebben een laag rendement. Samen met een slechte isolatie van de woning nemen ze dan ook een groot deel van de maandelijkse energiekosten voor hun rekening. Vaak hebben vrijstaande huizen dan ook een verbruik van zo’n 3000 tot 4000 kubieke meter gas.

Door vooral de luchtverwarming in de bestaande woningen te verbeteren waarbij deze manier van verwarmen gecombineerd kan worden met andere manieren om in de warmwatervoorziening, verwarming, airco en ventilatie in een woning te kunnen voldoen. Hiermee kan men niet alleen kosten op de toestellen besparen maar zeer zeker ook op de energiekosten.

Het resultaat is dan dat er in de bestaande woningen de oude luchtverwarmer en gasboiler of -geiser worden vervangen door een toestel dat warmte levert voor zowel de luchtverwarming als het maken van warm kraanwater voor bad en douche. Hierdoor wordt er minder warmte, en dus energie, verspilt en krijgt men bovendien met een veel hoger rendement te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord en (uit) de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, snap niet dat het tot nog toe zo weinig wordt toegepast, heb ooit in een zomerhuisje gezeten in de winter, als je hem aanzette was het binnen 5 min. lekker warm.
+
burgos
12 jaar geleden
inderdaad dat is het fijne van deze verwarming.
Er zijn geen nadelen aan deze verwarming.Wij hebben het nu 30 jaar en kan geen enkel nadeel noemen.Als je uit huis gaat zet je de verwarming lager,en kom je thuis is je huis binnen 10 minuten weer opgewarmt.Als wij een avond zijn uitgeweest,en nog even willen zitten ,zitten zetten wij de verwarming nog even aan.Omdat het zo snel warm is.Dat doe je niet met radiatoren, dat duurt veel te lang met opwarmen.Wij willen niet anders.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Denk je dat het goedkoper is dan verwarming via radiatoren?
Je hoort wel eens dat het veel herrie en stof geeft. Daar hebben jullie geen last van?
burgos
12 jaar geleden
Als je veel weg bent,is het helemaal goedkoper,wij zetten hem op 15 graden,komen wij thuis op 20 in no time warm.
En de herrie? nou dat valt wel mee hoor,als het koud is en hij moet snel verwarmen dan hoor je licht suizen.En stof?
dat heb je natuurlijk altijd, maar niet overdreven hoor,ik zeg doen.Wil je meer weten vraag maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus.
burgos
12 jaar geleden
Dank je.
Jammer dat ik maar 2500 woorden mag gebruiken. Ik heb veel meer nadelen dan voordelen.

Voordelen: huis is redelijk snel op temperatuur.
Nadelen:
- Geen stralingswarmte, ruimtes moeten zich van bovenaf “vullen” met warme lucht (stijgt op), en dat lukt op koude dagen slecht (vloeren blijven koud)
- Verwarmingsunit en installatie zijn vreselijk duur (reken maar op een factor 4 of meer), onderdelen ook
- Veel ruimteverlies in huis door: belachelijke afmetingen verwarmingsunit en kanalen
- Herrie: zowel in de zomer als winter draait de hoofdventilator van een heteluchtketel altijd: je hebt altijd ruis, en als ie brandt is het bij de verwarmingsunit, waar de lucht weer ingezogen wordt een kabaal
- Omdat er minder vaak heteluchtverwarming toegepast wordt is er minder keuze in leveranciers (fabrikanten) en onderhoudsbedrijven
- Lucht, en daarmee huisstof wordt constant rondgepompt, zomer of winter. In principe is het naast een verwarmingssysteem ook een grote stofzuiger (er zit een filter in, daar zie je de “opbrengst”). Maar voor je luchtwegen is het beter om het stof op de grond te laten ophopen en dan wegvegen dan constant rondpompen.
- Je heb een aparte warmwatervoorziening (geiser) nodig. Heteluchtverwarmingsketels hebben dit niet (uitzonderingen uit een ver verleden daargelaten).
- Rendement: het is de fabrikanten van heteluchtverwarmers niet gelukt om mee te gaan in de stijgende rendementsverhoging die door fabrikanten van conventionele CV-ketels is gerealiseerd. Daarom komen deze fabrikanten nu met “hybride” oplossingen (indirecte luchtverwarming) waarbij een conventionele CV-ketel gebruikt wordt om hete lucht te produceren. Eerst met gas water verwarmen (verlies), dan met dat water lucht verwarmen (nog meer verlies). Toch kunnen ze hiermee blijkbaar hogere rendementen behalen dan met hun direct gestookte heteluchtverwarmers. Ze geven hiermee zelf dus toe dat ze de race in het rendement “verloren” hebben.
- Niet eenvoudig achteraf in een huis in te bouwen, niet makkelijk te verwijderen.
Kortom: heteluchtverwarming, nooit aan beginnen.