Worden er tegenwoordig meer woningen onder de taxatiewaarde verkocht, of juist meer daarboven?

Ben benieuwd of iemand weet wat het gemiddelde zo'n beetje is tegenwoordig. Denk aan een woning van ca. 200.000 in een grote stad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Door de economische crisis houden de mensen meer de hand op de knip. Mensen gaan minder snel over op de aanschaf van dure zaken, zoals een huis.

Het aanbod van huizen is echter niet kleiner geworden. Misschien zelfs wel groter, omdat sommige mensen in financiele nood zijn gekomen en van hun huis af moeten.

Hierdoor is de vraag naar een huis kleiner geworden dan het aanbod.

Als aanbod groter is dan de vraag, zit men als koper goed. Men kan afdingen op de prijs. De kans dat er hierdoor onder de taxatiewaarde wordt verkocht is groter, dan dat er meer dan de vraagprijs wordt betaald.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad. Met de dreigende huizencrisis schijnt het dat huizen voor 20% lager verkocht gaan worden, simpelweg omdat er zo weinig vraag naar is.