Hommelnest in de tuin

Mijn ouders hebben last van een hommelnest in de tuin, er zitten 2 grote gaten in de grond in een hoek van de tuin, het nest is nog niet zo heel actief maar dat gaat nog wel komen als de lente verder gaat. Ook hebben wij een tuinfeest over 2 maanden. Is het gevaarlijk en is het verstandig er wat aan te doen? En wat zou je er dan aan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
21.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de 'last' die je ouders van de hommels hebben? Of vinden ze puur het feit dat ze bestaan al lastig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben er geen last van, ze wilden alleen weten hoe ermee om te gaan. Kunnen ze lastig worden, het is een flink nest aan het gat te zien. Maar het is ook een aardig flinke tuin en het nest zit in een hoek. Ikzelf denk dat ze er geen last van zullen ondervinden, het was gewoon ff schrikken voor ze maar voor de rest zal het denk ik wel meevallen

Antwoorden (8)

hommels zijn niet gevaarlijk en kun je dus gerust laten zitten.
Maar ga ze niet storen want dan kunnen ze wel vervelend worden maar als je ze met rust laat is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er echt iets aan doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom???
als je er gen last van hebt verder
het zijn nuttige beestjes
Rieneke1
13 jaar geleden
zo is dat, werk, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, niets mis met hommels. Ze bestuiven de bloemen in je tuin, en je moet het wel héél bont maken voordat ze zichzelf verdedigen. Hommels bestrijden is ongeveer zoiets als vlinders bestrijden: waarom zou je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Khepput: dat klopt, ik heb ooit een hommel in mijn handen gevangen om mijn moeder te laten zien, hommels steken echter niet, dacht ik toen nog...
Nuttige beestjes, echt gewoon van blijven genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik voel me ook een hommel dus + ik doe ook niets
ik ken 2 truckjes:
1. zet bij die nesten een glazen kom met vanboven een klein tuitje die naar boven gaat.
steek daar iets zoetigs in.
de hommels zullen langs dat tuitje in de kom gaan maar ze kunnen er niet meer uit.
2. spuit sprij over de nesten.
en anders,
ik denk dat je er ook een plastic over kan doen zodat ze weg gaan.

veel succes met het wegkrijgen van het hommelnest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hommels hoeven helemaal niet bestreden te worden. Misschien is er bij u een imker in de buurt die u kan helpen. U kunt uw probleem eventueel ook kwijt bij de KNNV. Deze organisatie is bezig met het in kaart brengen van hommels in Nederland. Als u erge overlast ondervindt van een hommelnest dan raden wij aan om een lokale of gemeentelijke bestrijdingsdienst te raadplegen. Vanwege het feit dat de hommel een beschermde soort is zullen zij echter het nest niet verwijderen. Maar misschien hebben zij een oplossing.

Als er al een nest gemaakt is op een toch een beetje vervelende plek, is het mogelijk het nest te verhuizen naar een andere plek bijvoorbeeld in eerder genoemde nestkast of een daarvoor geschikte doos, die natuurlijk waterdicht moet zijn en zo schoon mogelijk. Dit is alleen zinvol of toegestaan als het nest onmogelijk op die plek kan blijven zitten. Een nest, dat niemand tot last is, mag nooit en te nimmer verhuisd worden. Bedenk dat de hommel een beschermde insectensoort is. Dus bedenk goed wat je doet!

Het verhuizen van een nest is een zeer hachelijke onderneming en ook niet helemaal ongevaarlijk. Ook hommels kunnen steken! Het beste is de verhuizing in de avonduren te doen, wanneer het koeler en donker begint te worden. De meest hommels zijn dan teruggekeerd in het nest. Het beste is om iemand te laten te helpen en snel te handelen. Ook moet je even geduld hebben. De dagen na de verhuizing zullen er steeds hommels zijn die naar het oude plekje vliegen. Je zult dan deze hommeltjes moeten vangen en naar de nieuwe plek moeten brengen. Als je het een nest in de grond betreft, wordt het een nog moeilijkere zaak. De tunnel naar het nest van een aardhommel kan wel twee meter lang zijn. Dan moet je heel wat graven en daarom is het eigenlijk een onbegonnen zaak. Je kunt ze beter laten zitten.

De hommels leven maar zo kort......

De meeste mensen verwarren het gedrag van hommels met het gedrag van wespen. Dat is helemaal niet nodig. Hommels zijn kleine goedzakjes. Ze komen niet vervelend om je heen vliegen als je gezellig in je tuin of op je balkon van een drankje zit te genieten. Bedenk dat de eventuele "overlast" van een hele tijdelijke aard is. Hommels laten mensen met rust. Geniet maar van die kleine dikkerdjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha kleine dikkerdjes!
hommelnesten mogen niet worden vernietigd maar laat ze weghalen door een imker en trouwens hommels zijn bijna nooit agressief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga hier niet zelf mee bezig, Laat het weghalen door een iker of verdelger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij alle antwoorden mis ik het allerbelanrijkste. Hommels zijn een beschermde diersoort. Je mag dus helemaal niet zelf aan het verdelgen of lokken slaan. Een prof zoals een imker moet hiervoor worden ingeschakeld. Als je de gemeente belt zullen zij jou het juiste telefoonnummer geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn tuin 3 hommelnesten (steen-, aard- en akkerhommel), en ik moet zeggen: ik heb er nooit last van. Ja, ze vliegen rond, maar ze zijn absoluut niet geïnteresseerd in bijvoorbeeld limonade, zoals wespen, ze bezoeken bloemen voor hun voedsel.
Misschien is het het slimst om een beetje uit dat hoekje weg te blijven, zet er een stuk grofmazig gaas schuin overheen bijvoorbeeld. Dan kunnen ze nog gewoon in- en uitvliegen en niemand kan per ongeluk op de opening van het nest gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk is het irritant al die vliegende hommels. Maar deze beesten vormen, mits je allergisch bent, geen direct gevaar. Hommels staan er niet om bekend om agressief gedrag en zullen.
Mocht je ze toch weg willen hebben, om welke reden dan ook, dan kan je denk ik het beste laten doen door een professioneel bedrijf of misschien een imker.

Misschien een tip. Probeer dit soort nesten voor te zijn door de meest gangbare plekken te blokkeren.
Ikzelf heb daarvoor in mijn gevel 'bijenbekjes' gebruikt.
Op de link onder kun je zien wat dat is.
Nu ik deze in mijn voegen heb zitten, kunnen wespen, bijen, hommels, muizen en andere ongedierte zich niet meer daar nestelen.