Hoe lang duurt het voor paprikazaad opkomt?

Op 15 maart heb ik in 2 verschillende bloempotten tomaat en paprika gezaaid. De tomaat is opgekomen maar de paprika niet. Gaat dat nog gebeuren of moet ik het maar vergeten en daar iets anders zaaien? En wanneere moet ik die tomatenplantjes uitdunnen? ze zijn nu twee cm hoog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De eerste twee blaadjes van de tomaat zijn de kiemblaadjes.
Dan nooit verplanten.
Wat later komen de echte blaadjes er bij, dus bij 4 blaadjes kan je verspenen ( verplanten) in een potje.
Maar bij een tomaat, kan je best wachten tot 6 blaadjes, ze zijn dan beter hanteerbaar en de tomaat kan daar goed tegen.
Paprika, komen veel minder snel op dan tomaten, dus nog maar even wachten.
Even een tip, koop een klein broeikasje met vloerverwarming, op een tuincentrum.
je kunt de temperatuur instellen, er zijn er al zo groot als een laptop.
In zo een kasje, lukt gewoon alles er zit een kap over heen voor de juiste luchtvochtigheid ( regelbaar)
Paprika moet een kiemtemperatuur hebben van tussen de 23 en 25 graden, na het verspenen wat lager, kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk idee Ed, dank je. Maar moet ik nu over die grote bloempotten maar zolang een plastic zak zetten? Zo ja, moeten er dan gaatjes in zitten? Ik zie in Bulgarije altijd dat die mensen tomaten en paprika onder plastic telen en overdag doen ze dat onderaan dan een beetje omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten is het nog veel te koud voor tomaten.
Pas bij een nachttemperatuur boven de 10 graden kunnen ze naar buiten.
Er bestaan een soort grote hoezen, die je over je tomaten kan plaatsen met aan de voorkant een deel dat je naar boven kan oprollen, werkt prima.
In de herfst kan je hiermee, zeker een maand langer tomaten plukken!
Soms zelfs nog langer, omdat de regen in de nazomer en herfst, heel slecht is voor tomaten.