Is het mogelijk om 2 IR-sensoren te gebruiken om 1 lamp aan te laten gaan?

Het is de bedoeling dat de lamp al aan gaat als er 1 van de 2 sensoren iets detecteert. Maar ook dat er geen kortsluiting ontstaat als ze beide iets detecteren.

Als dit kan, kan iemand mij dan ook van een duidelijk aansluitschema voorzien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan de IR-sensoren heel simpel paralel aan elkaar voor de lamp plaatsen. Normaal gesproken maken de IR-sensoren geen verbinding (in vaktermen NO=normally open). Detecteert één van de sensoren beweging, dan maakt hij contact en zet spanning op de lamp, waardoor deze gaat branden. Detecteren beide sensoren beweging, dan krijgt de lamp via twee lijntjes stroom, maar zolang het hele spul netjes op één groep zit aangesloten is dat geen enkel probleem. Ik hoop dat je het zo snapt, anders wil ik nog wel een schemaatje voor je maken. Toegevoegd na 19 minuten: Schemaatje toegevoegd.

Dit is perfect mogelijk door beide detectoren paralel te schakelen. Fase (P) aan P, Nulleider (N) aan N en Lamp(L) aan L. De fase is bruin, de nulleider blauw en de lampdaar zwart. Een bewegingsdetector heeft ook een aarding geel/groen. Ik heb een schema gemaakt welke het duidelijker zal maken. Als er nog vragen zijn laat maar komen. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100