hoe kan ik meer tulpen in de tuin planten?

ik ben dol op tulpen. Ieder jaar plant ik er diverse bij. Op elke plek in de tuin staan tulpen, of hebben tulpen gestaan. Maar als ik er 10 plant, bloeien er het eerste jaar 10, het tweede jaar 4 en het derde jaar maar 1. Nu zeggen ze dat waar tulpen hebben gestaan je geen nieuwe mag planten. Dan heb ik nu geen plek meer voor nieuwe. Ze ieder jaar er uit halen en de grond vervangen wordt lastig: ik heb de rest van het jaar vaste planten op die plekken staan. Kan ik behalve kalk en mest nog iets doen om de tulpen langer te laten leven of een goede start te geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Bijna alle tuingrond is ongeschikt voor het kweken van tulpen.
Dus al in het tweede jaar is de bloei al aanzienlijk minder.
Er is een uitzondering, dat zijn de botanische tulpen.
De meeste zijn geschikt voor verwildering en kunnen jaren lang bloeien op de zelfde plaats.
Mist je het blad na de bloei geheel laat afsterven .
Bemesten direct na de bloei, dan vormt de plant zijn bollen voor het jaar er op.
Als het dan mis gaat, dan vormt de plant wel nieuwe bollen, maar die bloeien niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de verpakking van de meeste botanische tulpen staat----geschikt voor verwildering-- Die moet je dan hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuw gekochte tulpen zullen gewoon bloeien op de plaats waar vorig jaar ook tulpen stonden. Als particulier tulpen overhouden is bijna ondoenlijk. Tulpen van bv. maat 12 zullen zich splitsen in een stuk of 8 kleinere bolletjes die te klein zijn om te bloeien of maar een enkeling.
Verder moet je ze helemaal laten afsterven wat geen gezicht is in de tuin. Gewoon nieuwe kopen, soms zijn ze voor een prikkie te koop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
botanische tulpen heb ik ook heel veel (gehad) . In mijn vorige tuin op klei verzopen ze in de winter, hier op klapzand komen ze niet eens op. Staat er heel zielig één "Persian Pearl" in de border, verderop twee Tarda in het gras, en 3 polychroma naast de vijver. Prinses Irene (niet botanisch) komt wel ieder jaar terug, en Early Harvest ben ik met 12 begonnen, en had ik er tot de min 25 twee jaar terug een stuk of 50, dus die deed het wel prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ieder jaar rooien en nieuwe planten vind ik dus geen optie, omdat ik dan twee keer per jaar de vaste planten moet opnemen en terugplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kan ook tulpen in grote bakken zetten, die je in je tyuin zet als ze gaan bloeien, erg simpel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of in potten. Ik doe dat heel veel. Prachtig gezicht vanuit de woonkamer of keuken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In potten kan je ze af laten sterven op een plekje ergens achteraf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik beginnen dat ik het helemaal met jullie eens ben. Een vriendin van mij doet dat ook, en laat de potten ergens achteraf afsterven. Dat werkt prima, zolang je de potten maar wel bemest. Alleen heb ik geen achteraf plekje. de tuin is 8 x 6 meter, daar gaat nog 2 meter schuurtje af, en 2 meter terras, dus hou ik 4 x 6 meter over.
En de potten ingraven op een leeg plekje in de border gaat ook niet lukken, want ik heb geen leeg plekje. De bollen staan bij mij meteen onder de vaste planten, zoals geranium (ooievaarsbek) phlox, pioenen, campanula helenium enzovoort.
Ik kan mijn dahlia's ook nergens kwijt, die heb ik nu ook maar in potten gezet. Maar nu kan ik mijn tuinstoel niet meer kwijt. Ik weet het: de tuin is te klein en mijn wensen te groot, en dat ligt niet aan de planten.