In het bezoekerscentrum naast het Glazen Huis te Lommel Centrum vindt men de grootste verzameling zandsoorten ter wereld, met meer dan 13.000 zandmonsters....

Zand is ongeconsolideerd (los), korrelig materiaal en een van de meest voorkomende natuurlijke stoffen op aarde. Zand bestaat uit zeer kleine stukjes steen, zandkorrels, die in grootte variëren tussen 63 micrometer en 2 millimeter.

Als de korrels kleiner dan 63 micrometer zijn heet de grondsoort silt; bij korrels groter dan 2 millimeter spreekt men van grind.

Zand komt meestal voor als sediment, hetgeen wil zeggen dat het zand is vervoerd door water of wind. Zo zijn van zand duinen, stranden, woestijnen en rivieren ontstaan.

De korrels zijn meestal afbraakmateriaal van gesteenten, maar kunnen ook van organische afkomst zijn (schelpen, koraal)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaaaaauw zoveel?, +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet wetenschappelijk bekeken hebben we in ons land : Scherp of metselzand,
Straatzand, om te straten, tegels stenen e.d.
Zeezand, zand met schelpjes.
Zilverzand voor het voegen van stenen.
Brekerzand, geschikt om in voegen te vegen. Wel wetenschappelijk bekeken, duizenden soorten, ieder strand en iedere rivier kent zijn eigen soort zand.
Waarschijnlijk ergens tussen de 20 en 30 duizend soorten.
Mogelijk nog veel meer.
Niet wetenschappelijk bekeken hebben we in ons land

Scherp of metselzand,
Straatzand, om te straten, tegels stenen e.d.
Zeezand, zand met schelpjes.
Zilverzand voor het voegen van stenen.
Brekerzand, geschikt om in voegen te vegen.

Wel wetenschappelijk bekeken, duizenden soorten, ieder strand en iedere rivier kent zijn eigen soort zand.
Waarschijnlijk ergens tussen de 20 en 30 duizend soorten.
Mogelijk nog veel meer.

1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vreselijk veel soorten zand, wist je dat er zandverzamelaars bestaan? Die hebben kleine flesjes met zandsoorten uit de hele wereld.