hoe krijg ik hardhouten tuinmeubelset weer mooi bruin?(grijs geworden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (6)

daar is speciale olie voor te krijgen waar je de meubels ook gekocht hebt daar is het meestal te koop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kan je je tuinset grondig reinigen met een harde schuurborstel en javel (chloor) waarbij vuil, oude olielagen en mos- en algenafzettingen moeiteloos worden verwijderd. Goed naspoelen en goed laten drogen. Daarna inwrijven met speciale teakolie, al dan niet aanbrengen met een kwast. Soms zelfs meerdere lagen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een beetje opschuren, dan behandelen met teakolie (te krijgen bij tuincentra ed) en dan voor de zekerheid even na vegen met een droge doek. En je meubels zien weer uit als nieuw.
Als je de meubels regelmatig in de olie zet, dus voor ze grijs uitslaan, dan is het opschuren niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het al grijs geworden is krijg je het niet meer zo mooi bruin als het was. Vergrijzen kan je alleen voorkomen als je gelijk bij aanschaf de meubelen inolied met bv lijnzaadolie.
Als meubelen al vergrijsd zijn kan je ze wel een oppepper geven met lijnzaadolie. Goed afschrobben met een staalborstel en dan de olie met een flinke kwast aanbrengen, desnoods een tweede laag. Echt je weet niet wat je ziet na inoliën, als nieuw.
Ook zijn er bij de doe het zelf diverse van zulk soort producten te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het hout eerst reinigen met een houtreiniger voor tuinmeubelen. Daarna insmeren met teakolie, 2 lagen. Jaarlijks doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weet wel waar je aan begint.
Het schoonmaken is simpel, maar het insmeren met teakolie een megaklus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je teakolie netjes in evenwijdige banen smeren, in de richting van de houtnerven.
Een hogedrukreiniger kan hier wonderen doen. Nadien terug behandelen met een gepaste olie. Succes en veel plezier aan uw tuinset.